Ett första steg mot att avskaffa karensavdraget

Idag presenterade Socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi en utredning vars syfte är att se över regelverket för karens och sjuklön. Det här är ett välkommet besked. Men en utredning löser inte det akuta problemet med att karensavdraget återinförs den 1 april. Karensavdraget slår hårt mot medlemmarna i Kommunal genom att skapa en olycklig situation där många tvingas välja mellan att gå sjuka till jobbet eller att få en ekonomi som inte går ihop.

Malin Ragnegård, Förbundsordförande Kommunal

- Dagens besked är välkommet, men regeringen måste hantera problemet med karensavdraget här och nu. Fram tills att utredningen är klar så måste det tillfälliga regelsystemet för ersättning för karensavdraget förlängas. Allt annat vore att blunda för problemet, säger Malin Ragnegård, förbundsordförande Kommunal.

Under våren lanserade Kommunal en kampanj för att avskaffa karensavdraget för gott. Närmare 100 000 personer har skrivit under. Dagens besked är således välkommet.

- Det är helt uppenbart att det här är en fråga som engagerar. Och vi kommer inte låta den här frågan begravas i en utredning. Vi kommer tillsammans med medlemmarna driva den hela vägen in i kaklet, karensavdraget ska avskaffas, säger Malin Ragnegård, förbundsordförande Kommunal.

Ett arbete i välfärden innebär ofta en ökad risk för att utsättas för smitta samtidigt som arbetets natur gör att du inte kan jobba från hemmet. Det här skapar en orättvisa där medlemmar straffas ekonomiskt när dom blir sjuka på jobbet.

Malin Ragnegård, Förbundsordförande Kommunal

Ny överenskommelse för ökad anställningstrygghet20.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter konstruktiva förhandlingar så har Kommunal och Vårdföretagarna kommit överens om att de nya reglerna om särskild visstidsanställning kommer att bli tillämpliga på avtalsområdena vård och behandling samt omsorg och äldreomsorg. Det innebär att Kommunal nu säkerställt att den viktigaste anställningsskyddsfrågan inom paketet trygghet och omställning får fullt genomslag på avtalsområdena. Resultatet av förhandlingarna kommer stärka medlemmarnas ställning på arbetsmarknaden och öka tryggheten.