Ett hållbart arbetsliv för alla - motverka stress och psykisk ohälsa

Idag presenterade statsminister Stefan Löfven och arbetsmarknadsminister Ylva Johansson en rad förslag för att motverka stress och psykisk ohälsa inom arbetslivet.

- Idag har vi presenterat förslag att förbättra arbetsvillkoren för dem som arbetar inom välfärden. Vi skärper nu ansvaret för arbetsgivare att skapa tryggare jobb och ett mer hållbart arbetsliv, säger statsminister Stefan Löfven.

Inte minst kvinnor drabbas av att arbetsmarknaden präglas av olika villkor för kvinnor och män, både när det gäller löner samt att kvinnor fortfarande tar större ansvar för hem och barn. De löper större risk att drabbas av psykisk ohälsa och sjukskrivningarna bland kvinnor ökar kraftigt efter att de fött sitt andra barn.

- Det är hög tid att kvinnors arbetsmiljöproblem tas på samma allvar som mäns, säger arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson.

För att komma tillrätta med problemet med stress och press i arbetslivet presenterades följande:

• Sanktioner vid dålig psykosocial arbetsmiljö. Brister i den psykosociala och organisatoriska arbetsmiljön måste ses som lika allvarliga som när det gäller den fysiska arbetsmiljön. Vi vill därför att tillsynen skärps när det gäller den psykosociala arbetsmiljön genom fler arbetsmiljöinspektioner. Vi vill också införa sanktionsavgifter för arbets­givare som bryter mot Arbetsmiljöverkets förskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö.
  • En jämställd arbetsskadeförsäkring. Idag har kvinnor svårare än män att få sina skador godkända som arbetsskador. För att arbetsskadeförsäkringen ska bli mer jämställd behövs mer forskning, men också bättre stöd och gemensam förståelse om vad som exempelvis är en psykisk eller psykosomatisk arbetsskada. Därför vill vi tillsätta ett expertråd som kan arbeta fram ett sådant underlag. Vi vill också ändra reglerna så att försäkringen ska ge ett skydd för alla arbetstagare när det gäller smittsamma sjukdomar.
  • Myndighet ska utveckla företagshälsovården. Alltför ofta kommer företags­hälso­vården in för sent eller så saknades det helt ett förebyggande uppdrag från arbetsgivaren. Vi vill att alla ska omfattas av en säker och effektiv företagshälso­vård. Den nya myndig­heten för arbetsmiljökunskap i Gävle ska därför bl.a. arbeta med evidensbaserade riktlinjer, verktyg och vägledningar för aktörer inom företagshälso­vården. Den nya myndigheten ska också arbeta med företagshälsovårdens kompetensförsörjning.

Socialdemokraterna går till val på det största trygghetsprogrammet i modern tid. Det innefattar allt från bättre sjukvård och skola till fler poliser och bättre pensioner. Den ekonomiska styrka som vi byggt upp ska användas till att bygga ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige för alla.

Kontakt:

Natalie Sial, pressekreterare hos Ylva Johansson: 072-520 54 49

Ingela Nilsson, pressekreterare hos Stefan Löfven: 072-551 41 16

Stefan Löfvens program valdagen 9 september8.9.2018 09:00Pressmeddelande

09.40 Statsministern och Ulla Löfven promenerar från Sagerska huset till vallokalen där statsministern röstar. Fototillfälle. Adress: Riksdagshuset 10.30 Statsministern åker i kampanjbuss tillsammans med vallokomotiven, finansminister Magdalena Andersson, utrikesminister Margot Wallström och försvarsminister Peter Hultqvist. Bussen avgår från Gustav Adolfs torg. Fototillfälle. 10.50 Statsministern och vallokomotiven fikar och samtalar med pensionärer i Sundbyberg. Media är välkomna, statsministern och vallokomotiven finns tillgängliga för kortare kommentarer i anslutning till besöket. Adress: Folkets Hus, Sturegatan 12, Sundbyberg. 12.00 Torgmöte i Vällingby centrum. Statsministern håller tal. SSUs förbundsordförande Philip Botström deltar. Media är välkomna, fototillfälle. Adress: Vällingby centrum, Pajalagatan 36. 12.40 Lunch hemma hos en barnfamilj. Media är välkomna, statsministern finns tillgängliga för kortare kommentarer i anslutning till besöket. Adress: Basgränd, Vällingby Anm