Ett helt nytt Mellanöstern

Nytt nummer av Axess Magasin: "Ett helt nytt Mellanöstern"; Nathan Shachar skriver om en region som förändrats i grunden sedan den arabiska våren 2011. Idag är det en annan plats med andra lagar. Mellanöstern står inte att känna igen.

Tema - Den populistiska utmaningen
Kontakterna mellan makthavare och allmänhet tunnas ut. Det öppnar möjligheter för populister till höger och vänster, vilket sätter både eliter och väljare på prov. Om detta skriver Jörgen Huitfeldt, Karin Svanborg-Sjövall, Anders Widfeldt, Peter Santesson och Anders Sundell.

Desutom: Direkta resultat eller långsam förändring? Satellitstäder av betong eller hem som folk vill bo i? Stordrift eller småföretagande? PJ Anders Linder skriver i senaste Axess Magasin om att det är dags att göra upp med den sociala ingenjörskonstens ”uppifrån-och-ned”-perspektiv och istället återupptäcka den medborgerliga skaparglädjen ("Mänskligare proportioner").

Detta och mycket mer kan du ta del av i nyutkomna Axess Magasin (8/2018), läs mer på www.axess.se