Ett nytt andrahandsavtal är tecknat mellan Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet

Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet har tecknat ett andrahandsavtal. Avtalet är av samma modell som det parterna efter konflikt enades om 2019 och innebär att Hamnarbetarförbundet får ett andrahandsavtal som innehållsmässigt följer det avtal som nyligen tecknats med Transportarbetareförbundet.

Det nytecknade andrahandsavtalet gäller för perioden den 1 februari 2021 till den 30 april 2023.

Överenskommelsen förändrar inte den rättsliga statusen för Hamnarbetarförbundet, avtalet är fortfarande ett andrahandsavtal. Anställningsvillkoren för landets samtliga hamnarbetare regleras precis som tidigare av förstahandsavtalet (”Hamn- och Stuveriavtalet”) mellan Sveriges Hamnar och Svenska Transportarbetareförbundet.

”Hamnarna spelar en avgörande roll för hela samhället eftersom drygt 90 procent av all export och import går på sjön. Redan i höstas träffade vi ett förstahandsavtal med Transportarbetareförbundet. Det sträcker sig över en lång avtalsperiod vilket innebär att hamnarna får arbetsro och förutsättningar att kunna utvecklas. Nu har vi även träffat ett andrahandsavtal med Hamnarbetarförbundet”, säger Marcus Dahlsten, vd för Sveriges Hamnar.

En nyhet är att Hamnarbetarförbundets avtal fått ett eget namn ”Kajavtalet”, för att inte blandas samman med förstahandsavtalet.

Sveriges Hamnar är ett förbund inom Transportföretagen. Transportföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för transportnäringen. Vi har 9 200 anslutna medlemsföretag med 204 700 anställda.

Infrastrukturpropositionen saknar övergripande och nödvändiga satsningar för hela transportsektorn16.4.2021 11:26:15 CEST | Pressmeddelande

Ska den svenska transportsektorn utvecklas hållbart och ha en möjlighet till en grön återstart behöver regeringen satsa på alla trafikslag. Fortfarande saknas förståelse för transportsektorn. Vid presskonferensen glömdes exempelvis buss, flyg och sjöfart bort. Samtidigt är det välkommet att det kraftigt eftersatta vägnätet får ett kraftigt tillskott men tyvärr räcker det inte fullt ut.

Tre av fyra bussföretag tappade minst 80 procent av beställningstrafiken 20207.4.2021 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Coronapandemin har slagit hårt mot den svenska bussbranschen och särskilt mot turist- och beställningstrafiken. En ny rapport från Sveriges Bussföretag visar att nära hälften av bussföretagen tappade 90 procent eller mer av sin omsättning inom turist- och beställningstrafiken under 2020 och över 75 procent tappade 80 procent eller mer. Omsättningen minskade på alla geografiska marknader, såväl inom som utanför Sverige.