Ett nytt Miljöarbetareavtal har träffats mellan Biltrafikens Arbetsgivareförbund och Svenska Transportarbetareförbundet

Fredagen den 4 december tecknade Biltrafikens Arbetsgivareförbund (ett förbund inom Transportföretagen) ett nytt Miljöarbetareavtal med Svenska Transportarbetareförbundet, ett kollektivavtal för medlemsföretag och deras anställda i renhållningsbranschen. Avtalet omfattar cirka 5 300 anställda, ger löneökningar på 5,4 procent och sträcker sig över en avtalsperiod på 29 månader.

Avtalet gäller från och med den 1 november 2020 till och med den 31 mars 2023 med två lönerevisionstillfällen, ett tillfälle den 1 november 2020 och ett tillfälle den 1 april 2022. Lönerna höjs med 836,53 kronor den 1 november 2020 och med 653,01 kronor den 1 april 2022.

”Vi har träffat ett nytt Miljöarbetareavtal på märket  med en avtalslängd på 29 månader. Det innebär att våra medlemsföretag får arbetsfred och stabila förutsättningar i en orolig tid”, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.

I förhandlingarna har parterna enats om att genomföra de förändringar om försäkringar som Svenskt Näringsliv träffade överenskommelse om med LO och PTK den 7 april 2020. Överenskommelsen innebär bland annat att den lägsta åldern för intjänande av Avtalspension SAF-LO successivt sänks till 22 år. Sänkningen betyder att den tecknade avtalspensionen från den 1 januari 2021 tjänas in från 24 års ålder, från den 1 januari 2022 från 23 års ålder och från den 1 januari 2023 från 22 års ålder. Kostnaden för detta räknas av från löneökningarna vid de båda lönerevisionerna med 0,1 procent respektive 0,2 procent.

Transportföretagen är transportnäringens och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation. Vi samlar 9 700 medlemsföretag med cirka 221 500 anställda.