Studentlitteratur AB

Ett nytt perspektiv på problematisk skolfrånvaro

Dela
Elever med långvarig och omfattande frånvaro i skolan är ett växande problem som fått stor uppmärksamhet de senaste åren. Med sin nya bok ”Lågaffektivt bemötande och problematisk skolfrånvaro” vill författarna Maria Bühler, Annelie Karlsson och Terése Österholm sätta fokus på skolans ansvar och hur ett lågaffektivt förhållningssätt kan hjälpa en särskilt utsatt grupp elever tillbaka till skolan.

Det var på konferenser om lågaffektivt bemötande de träffades.Maria Bühler och Terése Österholm, båda psykologer med lång erfarenhet från skolans värld, och Annelie Karlsson, specialpedagog och med bakgrund som rektor inom särskolan. Tillsammans bestämde de sig för att skriva en bok om problematisk skolfrånvaro hos barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, en grupp som författarna menar ofta glöms bort i debatten.

”När vi började med den här boken hittade vi i princip ingenting skrivet om autism och skolfrånvaro”, säger Annelie Karlsson, som själv har barn med NPF-diagnoser. ”Ändå är det här en grupp barn som är särskilt utsatta i skolmiljön och står för en stor del av frånvaron. Vi kände att vi behövde ändra på det.”

Det lågaffektiva förhållningssättet ”Den som tar ansvar kan påverka” är ett genomgående tema i boken. Och med det kommer också större fokus på skolans roll.

”Många i skolan ställer direkt frågan ”vad händer därhemma?” när ett barn inte dyker upp. Istället borde man fråga sig ”vad är det vi har missat?” och ta ägandeskap över problemet. Alla barn vill gå i skolan, bara det är möjligt”, säger Terése Österholm.

En stor anledning till det ökande problemet med skolfrånvaro menar författarna är kraven i den nya läroplanen. Det tillsammans med principen om att inkludera alla i vanliga klasser är förödande för barn med autism eller ADHD.

”Förmågorna man kallar ”the big five” i läroplanen, som t ex metakognitiv förmåga och procedurförmåga är precis det som de här eleverna inte klarar av. Det blir alltså i princip omöjligt att bli godkänd och då är det inte konstigt att man ger upp och inte vill gå till skolan”, säger Maria Bühler.

För att få eleven tillbaka till skolan är det viktigt att kartlägga förmågor, miljö och bemötande och anpassa situationen efter barnets behov, menar författarna. Dessutom måste man agera snabbt. Enstaka frånvarotimmar och kortare perioder av bortavaro är ofta tecken på att något är fel och ett förebyggande arbete måste sättas in. Och till föräldrar i den här situationen är författarnas råd enkelt:

”Stå på er!”

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om

Studentlitteratur AB
Studentlitteratur AB
Åkergränden 1
221 00 Lund

046-31 20 00https://www.studentlitteratur.se

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 344 miljoner kronor och har 130 anställda.

Följ Studentlitteratur AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Studentlitteratur AB

Studentlitteratur och Binogi i samarbete för likvärdigt lärande16.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Alla elever ska ha möjlighet att hänga med i undervisningen, oavsett förutsättningar. Därför tar nu Studentlitteratur och Binogi, två kunskaps- och utbildningsföretag med stark förankring i svensk skola, ett gemensamt steg för att ytterligare stärka stödet för elever och lärare. I samband med lanseringen av Studentlitteraturs nya läromedel Helios NO kommer handplockade, flerspråkiga undervisningsfilmer från Binogi att finnas kopplade och tillgängliga via Helios NO:s lärarpaket.

Student får pris för bästa rättsteoretiska examensarbete29.8.2023 14:43:07 CEST | Pressmeddelande

För andra året delas David Reidhavs pris ut för bästa rättsteoretiska examensarbete. När David Reidhav slutade som lektor i allmän rättslära vid Lunds universitet avtackades han av kollegor vid juridiska fakulteten med boken Juridiska grundbegrepp (Studentlitteratur, 2019). Nu används boken som litteratur på den kurs på juristprogrammet där David undervisade. I boken medverkar 14 lärare i rättsteori som kapitelförfattare och all royalty går till priset.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye