Ett nytt perspektiv på problematisk skolfrånvaro

Elever med långvarig och omfattande frånvaro i skolan är ett växande problem som fått stor uppmärksamhet de senaste åren. Med sin nya bok ”Lågaffektivt bemötande och problematisk skolfrånvaro” vill författarna Maria Bühler, Annelie Karlsson och Terése Österholm sätta fokus på skolans ansvar och hur ett lågaffektivt förhållningssätt kan hjälpa en särskilt utsatt grupp elever tillbaka till skolan.

Det var på konferenser om lågaffektivt bemötande de träffades.Maria Bühler och Terése Österholm, båda psykologer med lång erfarenhet från skolans värld, och Annelie Karlsson, specialpedagog och med bakgrund som rektor inom särskolan. Tillsammans bestämde de sig för att skriva en bok om problematisk skolfrånvaro hos barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, en grupp som författarna menar ofta glöms bort i debatten.

”När vi började med den här boken hittade vi i princip ingenting skrivet om autism och skolfrånvaro”, säger Annelie Karlsson, som själv har barn med NPF-diagnoser. ”Ändå är det här en grupp barn som är särskilt utsatta i skolmiljön och står för en stor del av frånvaron. Vi kände att vi behövde ändra på det.”

Det lågaffektiva förhållningssättet ”Den som tar ansvar kan påverka” är ett genomgående tema i boken. Och med det kommer också större fokus på skolans roll.

”Många i skolan ställer direkt frågan ”vad händer därhemma?” när ett barn inte dyker upp. Istället borde man fråga sig ”vad är det vi har missat?” och ta ägandeskap över problemet. Alla barn vill gå i skolan, bara det är möjligt”, säger Terése Österholm.

En stor anledning till det ökande problemet med skolfrånvaro menar författarna är kraven i den nya läroplanen. Det tillsammans med principen om att inkludera alla i vanliga klasser är förödande för barn med autism eller ADHD.

”Förmågorna man kallar ”the big five” i läroplanen, som t ex metakognitiv förmåga och procedurförmåga är precis det som de här eleverna inte klarar av. Det blir alltså i princip omöjligt att bli godkänd och då är det inte konstigt att man ger upp och inte vill gå till skolan”, säger Maria Bühler.

För att få eleven tillbaka till skolan är det viktigt att kartlägga förmågor, miljö och bemötande och anpassa situationen efter barnets behov, menar författarna. Dessutom måste man agera snabbt. Enstaka frånvarotimmar och kortare perioder av bortavaro är ofta tecken på att något är fel och ett förebyggande arbete måste sättas in. Och till föräldrar i den här situationen är författarnas råd enkelt:

”Stå på er!”

Ny bok ger svaret på hemligheten bakom världens bästa skolsystem17.9.2018 15:51Nyheter

I boken, Cleverlands – Vad skapar utbildning i världsklass?, ger Lucy Crehan en unik inblick i hemligheten bakom ett antal länders framgångar i PISA. Lucy Crehan var en brittisk lärare när hon tröttnade på förutsättningarna för sitt arbete och istället gav sig ut på en upptäcktsresa. Hon bestämde sig för att ta reda på sanningen bakom världens mest lyckade skolsystem, och göra det konkret och verkligt för alla, bortom statistik och grafer.

Prisregn över Studentlitteraturs författare5.9.2018 08:00Pressmeddelande

Studentlitteraturs författare prisas i tre av sex kategorier när läromedelsförfattarpriset Lärkan delas ut på Skolforum den 29 oktober. – Vi är mycket stolta över att så många av våra författare uppmärksammas med detta pris. Det är en bekräftelse på det arbete författarna lagt ner för att skapa högkvalitativa läromedel och visar på bredden i Studentlitteraturs utgivning, säger Studentlitteraturs VD, Stefan Persson.