Ett nytt Tjänstemannaavtal har tecknats

Fem förbund inom Transportföretagen har i dag tecknat ett nytt Tjänstemannaavtal med Unionen för tjänstemän anställda inom transportsektorn. Det nya avtalet landade på märket och det omfattar cirka 25 000 anställda.

Biltrafikens Arbetsgivareförbund, Sjöfartens Arbetsgivareförbund, Svenska Flygbranschen, Sveriges Bussföretag och Sveriges Hamnar har i dag tecknat ett nytt Tjänstemannaavtal med Unionen. Det nya avtalet innebär kostnadsökningar på 5,4 procent och det sträcker sig över en avtalsperiod på 29 månader med två lönerevisionstillfällen. Avtalet gäller från 1 december 2020 – 30 april 2023.

”Det nya Tjänstemannaavtalet följer den norm som parterna inom industrin har satt för löneökningarna på svensk arbetsmarknad. Ett långt avtal ger stabila förutsättningar i en tid då pandemin skakar hela samhället”, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.

Ta del av Transportföretagens avtalsnyheter här: https://www.transportforetagen.se/avtal-20/

Transportföretagen är transportnäringens och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation. Vi samlar 9 700 medlemsföretag med cirka 221 500 anställda.

Munskydd i kollektivtrafiken30.12.2020 14:42:12 CETPressmeddelande

De nya rekommendationerna från Folkhälsomyndigheterna idag innehåller bland annat anvisningar om munskydd i den allmänna kollektivtrafiken. Folkhälsomyndigheten skriver på sin webbplats att det är den enskilde resenärens ansvar att se till att man har munskydd vid resor med obokad plats i kollektivtrafiken, något som välkomnas av Sveriges Bussföretag. Däremot är organisationen kritisk till att de företag som bedriver kollektivtrafik förväntas tillhandahålla munskydd för till resenärer som inte har ett eget.

Ett nytt Miljöarbetareavtal har träffats mellan Biltrafikens Arbetsgivareförbund och Svenska Transportarbetareförbundet5.12.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

Fredagen den 4 december tecknade Biltrafikens Arbetsgivareförbund (ett förbund inom Transportföretagen) ett nytt Miljöarbetareavtal med Svenska Transportarbetareförbundet, ett kollektivavtal för medlemsföretag och deras anställda i renhållningsbranschen. Avtalet omfattar cirka 5 300 anställda, ger löneökningar på 5,4 procent och sträcker sig över en avtalsperiod på 29 månader.