Ett nytt Transportavtal har träffats mellan Biltrafikens Arbetsgivareförbund och Svenska Transportarbetareförbundet

I dag den 26 november har Biltrafikens Arbetsgivareförbund (ett förbund inom Transportföretagen) tecknat ett nytt Transportavtal med Svenska Transportarbetareförbundet. Avtalet, som omfattar närmare 50 000 anställda, ger löneökningar på 5,4 procent och sträcker sig över en avtalsperiod på 29 månader.

Det nya Transportavtalet gäller från och med den 1 november 2020 till och med den 31 mars 2023 med två lönerevisionstillfällen, ett tillfälle den 1 november 2020 och ett tillfälle den 1 april 2022.

”Det är värdefullt att vi har tecknat ett nytt Transportavtal som landat på märket och som ger våra medlemsföretag arbetsfred i en orolig tid. Eftersom avtalet löper över en period på 29 månader har våra medlemsföretag stabila förutsättningar för en längre tid. Det är av extra stor betydelse och nödvändigt eftersom coronapandemin slagit hårt mot samhället och påverkar branschen”, säger Marcus Dahlsten, vd Biltrafikens Arbetsgivareförbund och Transportföretagen.

Ett långt kollektivavtal som följer den norm som parterna inom industrin har satt för löneökningarna på svensk arbetsmarknad ger goda förutsättningar för företagen. Den svenska transportsektorn ska samtidigt nå högt uppsatta klimatmål med att minska sina utsläpp med 70 procent till 2030.

”Ska den svenska transportsektorn vara fortsatt konkurrenskraftig och samtidigt nå hållbarhetsmålen är det avgörande med kollektivavtal som ger företagen förutsättningar att verka och utvecklas”, avslutar Marcus Dahlsten.

I förhandlingarna har parterna enats om att genomföra de förändringar om försäkringar som Svenskt Näringsliv träffade överenskommelse om med LO och PTK den 7 april 2020. Överenskommelsen innebär bland annat att den lägsta åldern för intjänande av Avtalspension SAF-LO successivt sänks till 22 år. Sänkningen betyder att den tecknade avtalspensionen från den 1 januari 2021 tjänas in från 24 års ålder, från den 1 januari 2022 från 23 års ålder och från den 1 januari 2023 från 22 års ålder. Kostnaden för detta räknas av från löneökningarna vid de båda lönerevisionerna med 0,11 procent respektive 0,21 procent.

Transportföretagen är transportnäringens och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation. Vi samlar 9 700 medlemsföretag med cirka 221 500 anställda.

Munskydd i kollektivtrafiken30.12.2020 14:42:12 CETPressmeddelande

De nya rekommendationerna från Folkhälsomyndigheterna idag innehåller bland annat anvisningar om munskydd i den allmänna kollektivtrafiken. Folkhälsomyndigheten skriver på sin webbplats att det är den enskilde resenärens ansvar att se till att man har munskydd vid resor med obokad plats i kollektivtrafiken, något som välkomnas av Sveriges Bussföretag. Däremot är organisationen kritisk till att de företag som bedriver kollektivtrafik förväntas tillhandahålla munskydd för till resenärer som inte har ett eget.

Ett nytt Miljöarbetareavtal har träffats mellan Biltrafikens Arbetsgivareförbund och Svenska Transportarbetareförbundet5.12.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

Fredagen den 4 december tecknade Biltrafikens Arbetsgivareförbund (ett förbund inom Transportföretagen) ett nytt Miljöarbetareavtal med Svenska Transportarbetareförbundet, ett kollektivavtal för medlemsföretag och deras anställda i renhållningsbranschen. Avtalet omfattar cirka 5 300 anställda, ger löneökningar på 5,4 procent och sträcker sig över en avtalsperiod på 29 månader.

Säkerhetsföretag behövs för kvinnors trygghet1.12.2020 14:38:52 CETPressmeddelande

Säkerhetsföretagens konjunkturbarometer för november visar att hälften av säkerhetsföretagen bedömer att antalet anställda kommer att öka kommande tre månader. Samtidigt kan väktare och ordningsvakter vara ett viktigt komplement för att bryta den snabbt växande otryggheten bland kvinnor. Exempelvis är andelen kvinnor som ändrat sina livsvanor till följd av brott numera högre i Uppsala än i det socialt utsatta området Rinkeby, vilket understryker hur avgörande det lokala trygghetsarbetet är.