Svenska institutet för standarder, SIS

Ett sekel av standarder – SIS får nytt namn och utseende

Dela

Intellecta Corporate, Essen International och Bazooka har varit inkopplade när den nästan 100-åriga standardiseringsorganisationen SIS idag byter både namn och visuell identitet. Redan 1922 bildades Svenska Industrins Standardiseringskommission, SIS. Förkortningen har hängt med sedan dess men namnet har ändrats flera gånger.

– De senaste åren har vi moderniserat SIS verksamhet, så nu är det hög tid att även fräscha upp vår visuella identitet. Vi ändrar också vårt namn från Swedish Standards Institute till Svenska institutet för standarder, så att namnet kan förkortas till SIS som vi alltid har kallat oss, säger Niki Westerberg, kommunikationschef på SIS.

Ett konkret exempel på ett lyckat svenskt standardiseringsarbete har resulterat i att vi idag tar för givet att vårt A4- eller A5-papper passar till de flesta skrivare, kuvert, pärmar och mappar. Idag leder SIS standardiseringsprojekt inom de flesta branscher. De mest kända standarderna är ISO 9001 för kvalitetsledning och ISO 14001 för miljöledning som används över hela världen.

– Vi har gjort en spännande förändringsresa med ny strategi- och affärsplan, effektivare arbetssätt, nya lokaler och vi är mycket mer strategiskt aktiva inom global standardisering. Vi fortsätter det kommande året att bredda vårt erbjudande med nya digitala produkter och tjänster, så nu behöver det också synas att vi är en modernare organisation. Vi är mycket nöjda med samarbetet med Intellecta Corporate, Essen International och Bazooka som jobbat väl tillsammans med vår inhouseavdelning, säger Niki Westerberg.

– SIS kontaktade oss för att de ville ha hjälp med att arbeta fram en ny varumärkesplattform och kommunikationsstrategi. Det har varit spännande att ta fram de långsiktiga strategiska styrdokumenten. Vi tror att de nu får ännu bättre möjligheter att tydliggöra sitt erbjudande och den nytta de skapar för svenska företag, organisationer och myndigheter, säger Magnus Thorén, senior rådgivare och varumärkesstrateg på Intellecta Corporate.

– Vi startade samarbetet med SIS när de hade tagit fram en ny varumärkesplattform och ville skapa en ny visuell identitet. Det var en ära att hjälpa dem hitta sin unika väg framåt med konceptet ”it fits”. Det illustrerar att en standard är en lösning på ett problem, säger Alex Holmen, vd, Essen International. Nu ser vi fram emot ett ännu tydligare, modernare och mer attraktivt SIS som hjälper ännu fler att arbeta tillsammans för att ta fram hållbara lösningar och standarder.

Byråer i SIS förändringsarbete

Ny varumärkesplattform och kommunikationsstrategi: Intellecta Corporate
Medarbetare: Magnus Thorén, senior rådgivare och varumärkesstrateg, Ylva Ytterborn, projektledare, Jonas Lannering, skribent, copywriter

Ny visuell identitet: Essen International
Medarbetare: Alex Holmén, vd, Anton Gårdsäter, Creative Director, Sebastian Örtegren, Designer, Lois Nygren, 3D artist

Webbkoncept: Bazooka
Medarbetare: Oscar Nilsson, Art Director & Utvecklare, Laurence Zaccheus, interaktionsdesigner

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Länkar

Om

Svenska institutet för standarder, SIS
Svenska institutet för standarder, SIS
Solnavägen 1 E/Torsplan
113 65 Stockholm

08 - 555 520 00http://www.sis.se

Svenska institutet för standarder, SIS, är en del av ISO och CEN, ett nätverk av experter som arbetar för att skapa internationella standarder. Hos oss kan aktörer inom näringsliv och offentlig sektor ta initiativ och samverka för best practice som främjar Sveriges konkurrenskraft och ger en smart och hållbar samhällsutveckling.

SIS projektleder både svenskt och internationellt arbete med att ta fram standarder
och verkar för att de används. Vi erbjuder också utbildningar, tjänster och produkter
som hjälper våra kunder att utveckla sina verksamheter och skapa samhällsnytta
med hjälp av standarder.

Följ Svenska institutet för standarder, SIS

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet för standarder, SIS

Standardisering ska minska miljöpåverkan på textil9.9.2019 09:17:05 CESTPressmeddelande

Textil- och modebranschen står inför stora utmaningar när det kommer till hållbarhet. Idag återvinns bara 1 procent av all textil. Industrin har svårt att få tillgång till återvunnet material i stor skala och av rätt kvalitet till rätt pris. Tillsammans med forskningsinstitutet RISE, flera aktörer i textilbranschen och med bidrag från Naturvårdsverket tar SIS nu fram standarder för att säkra cirkulära flöden för textil- och modeindustrin.

Design ska passa alla – nu finns ny europeisk standard31.5.2019 09:46:27 CESTPressmeddelande

En ny standard för tillgänglighet genom universell utformning presenteras den 3 juni vid ett frukostseminarium på Svenska institutet för standarder. – Om inte användarmångfalden och människors varierande funktionalitet beaktas från början och i affärsstrategier kommer människor att utestängas och vi kommer vare sig nå målen i Agenda 2030 eller skapa förutsättningar för mänskliga rättigheter, säger Hans von Axelson från Myndigheten för delaktighet och ordförande för det svenska deltagandet i framtagandet av standarden.

Ett sekel av standarder – nu får SIS nytt namn och utseende7.5.2019 09:21:21 CESTPressmeddelande

Den nästan 100-åriga svenska standardiseringsorganisationen SIS byter namn och visuell identitet. Förkortningen har hängt med sedan 1922 men namnet har ändrats flera gånger. – De senaste åren har vi moderniserat den svenska standardiseringsverksamheten, så nu fräschar vi också upp vårt utseende. Vi ändrar också vårt namn från Swedish Standards Institute till Svenska institutet för standarder så att vårt namn stämmer överens med förkortningen SIS, säger Thomas Idermark, vd.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum