Ett starkare Israel väntar Sverige i EM-kvalet

Halvvägs genom kvalet till EuroBasket 2021 har Sverige chans att ta ett kraftgrepp om förstaplatsen i Grupp B. Men för att göra det behöver svenskorna slå ett inspirerat Israel, som bjöd upp till tufft motstånd mot Montenegro i fönstrets inledande kvalmatch.

Det var nämligen överraskande jämnt på torsdagen när Israel spelade första matchen i grupp B i detta kvalfönster. Israel förlorade förvisso, men matchen var jämn hela vägen in i fjärde perioden. Först efter att Montenegro lyckades klämma i två stycken and1:s i samma anfall (tack vare en offensiv retur på straffkastet) kunde de få lite andrum och till slut vinna med 73-66.

Alexandra Cohen var den som tog på sig ryggsäcken och försökte bära sitt Israel till vinst, något hon nästan lyckades med. Hon gjorde lite av allt på vägen mot 21 poäng och 10 returer, inklusive tre trepoängare. Cohen, den naturaliserade amerikanskan, var anonym när Sverige mötte Israel för ett år sedan i Tel Aviv.

Men det var förvisso hela det israeliska laget; Det är svårt att sticka ut på ett positivt när laget som helhet bara knåpar ihop 40 poäng. Mot Montenegro på torsdagen var hon däremot lysande.

Positionerna i gruppen kan bli tydligare efter lördag

För Israel blir det nu tufft att avancera från kvalgrupp B för att knipa en plats i EuroBasket 2021. Med två förluster på sina inledande två matcher är vinst mot Sverige en absolut förutsättning för att de ska ha chans att bli gruppetta. För Sveriges del är läget tydligare: Vinst på lördag betyder att bortamötet mot Montenegro den 4 februari bestämmer vem som blir direktkvalificerad.

Grupp B

Land   M V F P +/-
Sverige För att se det här innehållet från basketlandslagen.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.  2 2 0 4 50
Montenegro För att se det här innehållet från basketlandslagen.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.  2 1 1 3 -6
Israel För att se det här innehållet från basketlandslagen.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.  2 0 2 2 -44

Läs mer här för resultat och tabell

Mycket mer än så är dock svårt att sia om eftersom tävlingssystemet säger att, förutom gruppvinnarna, kommer de fem bästa grupptvåorna i de totalt nio grupperna, också att få en biljett till sommarens EuroBasket i Frankrike och Spanien.

Det här måste Sverige göra för att vinna

Israel visade lite zonförsvar mot Montenegro, särskilt under de få  minuter när Cohen satt på bänken. För ett år sedan gav det Sverige lite besvär, men allt det där har coach Crespi redan deklarerat att han inte bryr sig om. Varken Israel eller Sverige ser likadana ut som för ett år sedan -- och omständigheterna är verkligen inte desamma.

Det som Israel föll på mot Montenegro, främst bristande returtagning, hade med en normal svensk uppställning varit något som blågult kunnat utnyttja ordentligt. Men när varken Amanda Zahui, Regan Magarity eller Louice Halvarsson spelar på lördag blir det ett område där Sverige inte har ett lika stort naturligt övertag.

Sverige måste vara vaksamma på Eden Rotenberg (#4) och Daniela Karsch (#25) som båda två kan koka soppa på en spik och skapa lägen. Men givetvis kommer den största delen av uppmärksamheten att ligga på Alexandra Cohen, som nu dragit strålkastarljuset mot sig efter uppvisningen mot Montenegro. Lita på att Israel kommer att mata henne inside, här får i första hand Paulina Hersler och Elin Gustavsson bekänna färg.

För svensk del kommer det bli en chans för nya ansikten att visa upp sig i landslagsdräkten. Veteraner som Frida och Elin Eldebrink, Klara Lundqvist och Binta Drammeh är med i truppen, men bakom dem finns utrymme för nya stjärnskott att ta plats. Några av dem kanske får chans att göra debut i seniorlandslaget.

Sveriges laguppställing mot Israel 14 november

# Namn Pos Längd Ålder Moderklubb
2 Sofia Hägg G 174 cm 23 Västerås
3 Lovisa Hjern G 173 cm 21 Norrköping
4 Nathalie Fontaine G 174 cm 27 Fryshuset
6 Frida Eldebrink G 175 cm 32 Södertälje
7 Klara Lundqvist G 169 cm 21 Alvik
9 Elin Eldebrink G 182 cm 32 Södertälje
12 Matilda Ekh F 180 cm 18 Västerås
13 Binta Drammeh F 184 cm 28 BK Järva
21 Freja Werth F 183 cm 18 Helsingborg
22 Emma Johansson F 190 cm 17 Forum
24 Paulina Hersler C 190 cm 26 Malbas
31 Elin Gustavsson C 190 cm 27 Äli Basket

Head coach: Marco Crespi
Assisterande: Mats Levin, Caroline Muzito-Bagenda, Viktor Bengtsson, Kent Lindahl
Team manager: Atena Gerontidou
Läkare: Göran Ohlén
Fysio: Cilla Ehn

Uppkast i EM-kvalet är kl 13:00 på lördag den 14 november. Matchen ser du på SVT1 och SVT Play.

För bilder från damlandslagets vecka på Kreta, se Svensk Baskets bildarkiv på Flickr.
(Bilderna är fria att använda, med bildkredd).