Ett steg i rätt riktning, men ytterligare skärpning behövs

EU-parlamentet har idag röstat om vilka krav som ska ställas på biltillverkarna när det gäller koldioxidutsläpp. Fram till 2025 ska koldioxidutsläppen från nytillverkade bilar minskas med 20 procent, och till 2030 med 40 procent. Minskningen beräknas på 2021 års nivå som ligger på 95 gram koldioxid per kilometer.

– Motormännen står bakom Sveriges krav på fordonsindustrin att koldioxidutsläppen ska minska med 25 procent till 2025 och 50 procent till 2030. Omröstningen i EU-parlamentet idag är ett steg i rätt riktning. I de fortsatta förhandlingarna, innan ett definitivt beslut tas, måste Sverige fortsätta att driva på för att få igenom större reduceringar, säger Heléne Lilja, kommunikationschef på Motormännens Riksförbund.

De nya reglerna kommer att medföra högre inköpspriser på bilarna men å andra sidan kommer drivmedelskostnaderna att minska, enligt de beräkningar EU-kommissionen har gjort.

– För konsumenternas del är det viktigt att de höjda inköpspriserna balanseras av sänkta drivmedelskostnader. Det är också viktigt att konsumenterna vet att biltillverkarnas utfästelser om bränsleförbrukning och utsläpp verkligen gäller. Det ligger på regeringen att se till att kontroll och uppföljning av utsläppsnivåerna sker.

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på motormannen.se

Sveriges bilägare vinner delseger i garantitvist11.10.2018 07:54Pressmeddelande

Konsumentombudsmannen har lämnat in en stämningsansökan mot företaget Svensk Fordonsgaranti AB. KO anser att marknadsföringen i det erbjudande som företaget skickar ut är vilseledande. Företaget skriver bland annat att det kan vara riskfyllt för bilägaren att avstå från att anta erbjudandet om en förlängd garanti, vilket KO alltså inte håller med om. Motormännen har under ett par års tid uppmanat konsumenter att anmäla marknadsföringen till Konsumentverket.

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.

Lurigt i bilhandeln efter bonus-malus27.7.2018 06:30Pressmeddelande

Bilåret 2018 blir snårigt och oförutsägbart enligt branschen. Motormännens kontroller visar att detta i synnerhet gäller för den som ska köpa ny bil. Förutom att regelverken om de nya skatterna kan vara krångliga att sätta sig in i, har många bilhandlare ställt på flera av sina lagberbilar i trafik innan 1 juli för att undvika malus-skatten som nu trätt i kraft. Det innebär bland annat att bilköparen riskerar att gå miste om värdefull garantitid.

Oklar framtid för E85 med bonus-malus26.7.2018 06:17Pressmeddelande

För att klara 2030-visionen och minska utsläppen krävs en rad åtgärder. De nya bonus-malus-skatterna har utformats för att styra till mer medvetna val. – Tyvärr är de bonusberättigade laddbara bilarna för dyra för många bilköpare. Alternativen för den som vill välja bort fossil bensin eller diesel blir då biogasbilar eller etanolbilar, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens Riksförbund.