”Ett stort steg framåt för Filmsverige”

Västra Götalandsregionen har beslutat att säga ja till ett pilotprojekt för så kallade produktionsrabatter vid inspelning och postproduktion av film och tv-drama. – På så vis hoppas vi att tillsammans med Film i Väst locka hit fler internationella inspelningsprojekt i världsklass, men också att på sikt bygga ut och stärka den regionala infrastrukturen för film och få till stånd en nyetablering av produktionsservicebolag. Att vi är först ut är ett stort steg framåt för hela Filmsverige, säger Kristina Jonäng, (C), ordförande i Regionutvecklingsnämnden i Västra Götalandsregionen.

Kristina Jonäng (C), ordförande i Regionutvecklingsnämnden Västra Götaland

I dag har i stort sett alla länder utom Sverige och Danmark infört produktionsrabatter, det vill säga skatterabatter vid filmproduktion. Det har blivit allt svårare att finansiera film och produktionsrabatter är ett av de starkaste konkurrensmedlen för att locka till sig inspelningar avframför allt internationella produktioner.

Västra Götalandsregionens produktionsrabatt är ett stöd till produktion av film eller tv-drama på högst 30 procent av spenderade kostnader i Västra Götaland och kommer att kunna sökas av etablerade produktionsbolag. Ett villkor är att produktionen genomförs helt eller delvis i Västra Götaland. Deadline för första ansökningstillfället är 31 mars, efter det är det först till kvarn som gäller. Stödet betalas ut av Västra Götalandsregionen, men administreras av Film i Väst.

– Film i Väst har varit drivande i införandet av en nationell, svensk produktionsrabatt och där är vi nästan i mål. Eftersom Västra Götaland redan i dag är Nordens främsta filmregion med en välutbyggd och kompetent filmindustri för inspelning och postproduktion blir den regionala produktionsrabatten ett viktigt pilotprojekt som kan stärka vår filmregion ytterligare, säger Mikael Fellenius, vd för Film i Väst.

För frågor:

Kristina Jonäng, (C)ordförande i Regionutvecklingsnämnden i Västra Götalandsregionen, kristina.jonang@vgregion.se, mobil: 0708-67 16 21

Mikael Fellenius, vd för Film i Väst, mikael.fellenius@filmivast.se, mobil: 0702-93 88 00

Här kan du läsa mer om produktionsrabatter här

Film i Väst ägs och finansieras till största delen av Västra Götalandsregionen, som får nationell och internationell lyskraft genom samproduktion av högkvalitativ film och tv-drama, som visas på biografer, filmfestivaler, tv- och datorskärmar världen över.

Kristina Jonäng (C), ordförande i Regionutvecklingsnämnden Västra Götaland
Mikael Fellenius, vd Film i Väst

Film i Väst samproducerar MIN PAPPA MARIANNE18.3.2019 11:32:07 CETPressmeddelande

Den 1 april startar inspelningen av MIN PAPPA MARIANNE – en varm berättelse om modet att vara sig själv och lyckan över att bli älskad för den man är, fritt efter Ester Roxbergs uppmärksammade bok. Huvudrollerna spelas av Rolf Lassgård, Hedda Stiernstedt och Lena Endre. För regin svarar Guldbaggebelönade Mårten Klingberg. Filmen produceras av Charlotta Denward, Avanti Film, i samproduktion med bland andra Film i Väst. Filmen spelas in i Alingsås.