Ett teknikäventyr mot framtiden - ny poddserie

Vilka utmaningar står industrin inför och hur ska vi möta dem? Det pratar vi om i tre nya avsnitt av Teknikföretagens podcast T-time. Produktion2030 står i centrum och experter från akademi och näringsliv gästar podden för att prata om framtidens industri. Vi diskuterar ämnen som den fjärde industriella revolutionen, cirkulära produktionssystem och kompetens för framtidens smarta fabrik. Teknikföretagens presschef Anna Lööf programleder poddserien tillsammans med radio- och tv-mannen Kjell Eriksson.

Kjell Eriksson, Cecilia Warrol och Anna Lööf.

Serien gästas av Cecilia Warrol (Produktion2030), Erik Sundin (Linköpings universitet), Anna Davidsson (Volvo Cars), David Eriksson (Runby ElektroService), Stefan U. Svensson (ABB Corporate Research), Martin Friis (SKF), Jan Höller (Ericsson), Daniel Stark (Telia), Karlotta Weijl (Scania), Jenny Hörnlund (Sandvik), Johan Stahre (Chalmers) och Margareta Groth (Vinnova).

Podden T-time går att lyssna på via iTunes och SoundCloud.

Kjell Eriksson, Cecilia Warrol och Anna Lööf.

Jakten på talangerna – ny poddserie22.5.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Behovet av kvalificerad kompetens är stort. Det svenska utbildningssystemet behöver utvecklas, men Sverige behöver även attrahera talanger från andra länder för att trygga kompetensbehovet. Det är därför avgörande att Sverige arbetar för att välkomna internationell spetskompetens. Annars riskerar vi att halka efter i konkurrenskraft. Men hur kan Sverige bli attraktivare för utländsk kompetens? Är det snårigheter i regelverket som försvårar för företagen att anställa från andra länder? Och vad vet egentligen omvärlden om Sverige? I tre nya avsnitt av Teknikföretagens podcast T-time diskuterar vi det tillsammans med blandad expertis.