EU inleder samråd om moderniserad konkurrensreglering av bilverkstadstjänster

EU-kommissionen har inlett det offentliga samrådet kring förslaget till den nya gruppundantagsförordningen med kompletterande riktlinjer för motorfordon. Den nya konkurrensreglerande förordningen, som är föreslagen som en uppdatering till teknisk utveckling av den nuvarande förordningen 461/2010, ska träda i kraft 1 juni 2023.

– Vi kommer att föra fram våra synpunkter i det samråd som är utlyst. Att verkstäderna fortsatt ges möjlighet att konkurrera på lika villkor, att bilägarna fortsatt fritt kan välja servicegivare samt att verkstadens tillgång till den kund- och fordonsgenererade datan säkerställs, är våra ingångsvärden i samrådet, säger Johnny Bräster, ordförande Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF), och Bo Ericsson, ordförande Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF), i en gemensam kommentar till EU-kommissionens besked.

Utkasten – dels en ny förordning, dels kompletterande riktlinjer, bygger på en översyn som inleddes i december 2018 – på grund av att gruppundantagsförordningen för motorfordon upphör att gälla den 31 maj 2023 – med syftet att samla in information om hur reglerna för vertikala (sektorsspecifika) avtal fungerar inom fordonsindustrin.

Berörda parter uppmanas att lämna synpunkter på de föreslagna reglerna senast den 30 september 2022 till EU-kommissionen.

– Avsikten med den föreslagna förlängningen av gruppundantagsförordningen för motorfordon med ytterligare fem år är att bibehålla ett system som har gjort det lättare för företag inom fordonsindustrin att bedöma om deras avtal är förenliga med EU:s konkurrensregler, säger EU-kommissionens vice ordförande Margrethe Vestager, som ansvarar för konkurrenspolitiken, i ett officiellt uttalande.

– Vi föreslår också riktade uppdateringar av våra riktlinjer så att de omfattar fordonsgenererade data, som är mycket viktiga för fordonsverkstäderna. Berörda parter uppmanas att lämna synpunkter, vilket kommer att hjälpa oss att färdigställa de regler som ska träda i kraft den 1 juni 2023, fortsätter Vestager sitt uttalande.

Varken SBF eller SFVF vill inte gå in i detalj avseende vilka områden från den svenska marknaden som de kommer att lämna synpunkter på till EU:s konkurrensdirektorat i det offentliga samrådet.

112 47 Stockholm

08-519 475 10 https://www.sfvf.eu

Öppet brev till Infrastrukturminister Tomas Eneroth27.7.2022 13:32:16 CEST | Pressmeddelande

Låt kontrollbesiktning av bilar ske på bilverkstäder Låt bilverkstäder utföra en säkerhetskontroll motsvarande en kontrollbesiktningen i glesbygd så bilägare slipper åka långa sträckor för att få bilen besiktigad. Utöver att det är en klar miljöfördel säkras tillgången på arbete för verkstäder på orter där det kan var svårt att behålla personalen och få lönsamhet. Det enda som krävs är en föreskrifts förändring av Transportstyrelsen, sen kan verkstäder göra en säkerhetskontroll motsvarande en besiktning

Även bilverkstäder ska ses som en resurs i ny EU-förordning för batteriåtervinning14.6.2022 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Europaparlamentet och Europeiska Rådet ska fatta beslut om en ny förordning för batterier och förbrukade batterier, samt om upphävande av direktiv 2006/66/EG och om ändring av förordning (EU) 2019/1020. Rätt utformad kan den nya EU-förordningen ta tillvara på den service och resurs som även bilverkstäder kan utgöra för underhåll och återvinning av elbilars batterier.