EU måste tackla växande klyftor för att hindra fler Brexit

Leif Pagrotsky och SSU:s kandidat till EU-parlamentet Linus Glanzelius vill med fyra förslag stärka EU:s arbete mot de växande klyftorna i Europa. Tillväxten måste komma alla till del, annars växer högerpopulismen ännu mer.

Många oroar sig för utvecklingen i samhället. Högerextrema och konservativa krafter växer sig allt starkare. Men Brexit, Trump och högerpopulismens frammarsch i Italien har inte vuxit fram av sig själva. De senaste åren har klyftorna vuxit, och de allra rikaste har ökat sin andel av de samlade inkomsterna. I EU upplever många att de inte är med på vinnartåget, utan snarare lämnas kvar åt sig själva. Särskilt ser vi en ökande polarisering mellan stad och land, där många med fog upplever sig som förlorare i EU.

- EU är bra för jobben och för konsumenterna. Men det räcker inte. Ökade klyftor riskerar att knäcka EU. Jag tycker EU måste göra mer för att bekämpa klyftorna.  Fler måste uppleva att livet blir bättre och att EU är till för dom. Bara då kan vi stoppa de högerextrema och den växande populismen. Därför tycker jag förslagen är viktiga, säger Leif Pagrotsky

- Jag vill till EU för att stärka jämlikheten – och stoppa högerextremismen. Därför kommer jag driva på för fyra frågor i EU, säger Linus Glanzelius, SSU:s kandidat till Europaparlamentet på plats 8 på Socialdemokraternas lista

1. Stäng ner skatteparadisen med alla möjliga medel. Om det krävs ska ekonomiska och politiska sanktioner användas mot stater som inte samarbetar.
2. Inför en europeisk insatsstyrka mot gränsöverskridande skattefusk och penningtvätt.
3. Stärk kraven på bankernas externa och interna tillsyn. Kostnaden bör bankerna själva stå för.
4. Skapa europeiskt förmögenhetsstatistik. Idag vet vi för lite om hur förmögenheter är fördelade. Vi måste samla data om den skeva fördelningen i vår ekonomi för att kunna motverka klyftorna.

*Förslagen utgår från en rapport med förslag på hur EU kan bli mer jämlikt som producerats av medlemmar i SEK (Socialdemokratiska ekonomklubben på Handelshögskolan i Stockholm).

Läs rapporten här: http://viharraknatpadethar.se/2019/05/ekonomisk-policy-brief-fran-vanster-for-ett-mer-jamlikt-eu?fbclid=IwAR36DHtYSJxFU-hNjif58Z-oKDqxkz4nlospa8XRq6L6InVP3HODR8uSz_E

SSU villkorar stöd för Januariavtalet med ny Jämlikhetsklausul9.6.2019 17:06:03 CESTPressmeddelande

SSU gav sitt stöd till Januariavtalet som Socialdemokraterna ingick i med Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna. Det löste regeringskrisen, möjliggjorde en socialdemokratisk ledd regering och politik samt utestängde SD från avgörande inflytande. SSU:s fortsätta stöd kommer inte vara ovillkorligt, den socialdemokratiskt ledda regeringens samlade politik måste öka jämlikheten. Därför har SSU tagit fram en Jämlikhetsklausul.