EU-parlamentariker Jörgen Warborn: EU-kommissionen bör granska och agera mot Sveriges regering

EU-kommissionen bör vidta åtgärder mot den svenska regeringens avsteg från rättsstatliga principer och försök till ingrepp i EU:s utsläppshandelssystem. Det har Europaparlamentariker Jörgen Warborn (M) framställt i en skrivelse till kommissionen.

I somras meddelade den svenska regeringen att man övertar tillåtlighetsprövningen för Preems raffinaderi i Lysekil. Detta trots att domstol redan godkänt utbyggnaden. Prövningen flyttas nu från de opartiska domstolarna till ett politiskt avgörande, vilket strider mot grundläggande rättsstatliga principer. Regeringen bryter också mot miljöbalken, där det tydligt framgår att regeringen inte får invända mot verksamheter som regleras av EU:s utsläppshandelssystem.

Europaparlamentariker Jörgen Warborn (M) har därför lyft ärendet till EU-kommissionen, och frågat vad den avser att vidta för åtgärder för att säkerställa att Sveriges regering inte behandlar ett enskilt företag på ett rättsvidrigt sätt, att den svenska regeringen inte politiserar rättsutövningen och att den inte undergräver systemet för handel med utsläppsrätter. Frågan till EU-kommissionen återfinns i sin helhet i bilagan nedan.

Arba Kokalari utses till förhandlare för EU:s nya lag för digitala plattformar25.1.2021 08:20:26 CET | Pressmeddelande

EU ska anta en helt ny lagstiftning för hur innehåll på internetplattformar ska hanteras – Digital Services Act. Lagen kommer att avgöra hur såväl sociala medier som e-handlare kan agera i EU. Arba Kokalari (M) har utsetts till den största partigruppen, EPP:s, ansvariga förhandlare för lagstiftningen. Hon blir den enda svenska Europaparlamentarikern vid förhandlingsbordet.