EU ställer hårdare krav på biltillverkare

I Sveriges Radios Ekonomiekot kommenterar Riksförbundet M Sverige idag de nya reglerna för biltillverkare som trädde i kraft under gårdagen. De hårda reglerna har tillkommit efter Volkswagens stora utsläppsskandal och dieselgate, som avslöjade mångdubbelt högre kväveoxidutsläpp från dieselbilar än vad nästan alla stora biltillverkare hade uppgett för myndigheterna.

– Äntligen ser vi att det blir hårda tag mot fusket i branschen. Bilägare har för länge sedan tröttnat på att uppgifter om bränsleförbrukning i reklamen inte stämmer när bilen körs i verkligheten, så får det naturligtvis inte fortsätta, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på M Sverige.

Tester har under åren visat att förbrukningen kunnat vara hela 40 procent högre än vad tillverkaren uppgett. Det innebär inte bara att bilens utsläpp höjs lika mycket, utan märks även i plånboken genom att det kostar mer att köra bilen. Konsumenter har länge varit rättslösa gentemot biltillverkare för denna merkostnad, tvister som nu i bästa fall kan undvikas helt tack vare de tuffa nya kraven.

Det kan samtidigt finnas baksidor både för bilägare och klimatet med att ha så pass långtgående regelverk och straffavgifter. Biltillverkare kan behöva ta höjd för uppgifter om utsläpp och förbrukning – vilket kan resultera i högre fordonsskatt. De kan också tvingas investera så mycket på utveckling att kostnaderna blir för stora för en del av dagens bilmodeller, vilket redan har inneburit att många småbilar inte längre finns att få med dieselmotorer. Det kan göra att bilarna blir dyrare att köpa.

Nu några år efter skandalen har trenden med dieselbilar vänt nedåt. Fler köper bensinbilar som istället har högre utsläpp av koldioxid, trots att en dieselbil fortfarande kan vara ett bra val för många.

– Dieselbilen kan vara ett klokt val. Dessutom är det enkelt att blanda i mycket förnybart drivmedel, som HVO, vilket minskar utsläppen en hel del jämfört med en bensinbil som inte har samma potential, säger Carl-Erik Stjernvall.

Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Årets hjulklapp 2020 tilldelas Mariestads kommun26.11.2020 05:45:00 CETPressmeddelande

M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2020 tilldelas Mariestads kommun. De får utmärkelsen för öppnandet av den första tankstationen i världen där vätgas tillverkas på plats och där allmänheten kan tanka. Tankstationen är unik eftersom den inte är inkopplad till elnätet och är helt självförsörjande på energi genom solceller. M Sveriges förhoppning är att fler kommuner ska uppmärksamma Mariestads arbete och följa kommunens exempel.