EU ställer hårdare krav på biltillverkare

I Sveriges Radios Ekonomiekot kommenterar Riksförbundet M Sverige idag de nya reglerna för biltillverkare som trädde i kraft under gårdagen. De hårda reglerna har tillkommit efter Volkswagens stora utsläppsskandal och dieselgate, som avslöjade mångdubbelt högre kväveoxidutsläpp från dieselbilar än vad nästan alla stora biltillverkare hade uppgett för myndigheterna.

– Äntligen ser vi att det blir hårda tag mot fusket i branschen. Bilägare har för länge sedan tröttnat på att uppgifter om bränsleförbrukning i reklamen inte stämmer när bilen körs i verkligheten, så får det naturligtvis inte fortsätta, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på M Sverige.

Tester har under åren visat att förbrukningen kunnat vara hela 40 procent högre än vad tillverkaren uppgett. Det innebär inte bara att bilens utsläpp höjs lika mycket, utan märks även i plånboken genom att det kostar mer att köra bilen. Konsumenter har länge varit rättslösa gentemot biltillverkare för denna merkostnad, tvister som nu i bästa fall kan undvikas helt tack vare de tuffa nya kraven.

Det kan samtidigt finnas baksidor både för bilägare och klimatet med att ha så pass långtgående regelverk och straffavgifter. Biltillverkare kan behöva ta höjd för uppgifter om utsläpp och förbrukning – vilket kan resultera i högre fordonsskatt. De kan också tvingas investera så mycket på utveckling att kostnaderna blir för stora för en del av dagens bilmodeller, vilket redan har inneburit att många småbilar inte längre finns att få med dieselmotorer. Det kan göra att bilarna blir dyrare att köpa.

Nu några år efter skandalen har trenden med dieselbilar vänt nedåt. Fler köper bensinbilar som istället har högre utsläpp av koldioxid, trots att en dieselbil fortfarande kan vara ett bra val för många.

– Dieselbilen kan vara ett klokt val. Dessutom är det enkelt att blanda i mycket förnybart drivmedel, som HVO, vilket minskar utsläppen en hel del jämfört med en bensinbil som inte har samma potential, säger Carl-Erik Stjernvall.

Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Pausad skattehöjning på bensin och diesel med mer förnybart i tanken11.9.2020 10:03:15 CESTPressmeddelande

Regeringen tänker fatta beslut om att förstärka bränslebytet, Sveriges viktigaste styrmedel för att minska utsläppen av växthusgaser, enligt ett pressmeddelande idag från regeringen. Reduktionsplikten tvingar drivmedelsleverantörer att varje år minska växthusgasutsläppen från bensin och diesel genom att blanda i biodrivmedel. Det skapar alltså möjligheter att minska utsläppen från befintlig fordonsflotta.

Konverteringsbidrag en viktig pusselbit8.9.2020 09:31:24 CESTPressmeddelande

Det står nu klart att regeringen avser att 2022 införa ett konverteringsbidrag för bilar från fossil drift till biodrivmedel. Även om den bil man redan äger är det som i första hand hindrar många från att välja ett annat drivmedel än fossil bensin kvarstår andra, minst lika viktiga, aspekter för att inte stanna vid att konvertera bilar – det måste dessutom bli fördelaktigt att välja ett förnybart drivmedel.