EU uppmanas att stoppa bidrag till tjurfäktning

På bara ett par dagar har organisationen Djurens Rätts upprop mot att EU-bidrag ska kunna gå till tjurfäktning nått över 28 000 namnunderskrifter. Nu hoppas organisationen kunna påverka budgetomröstningen i parlamentet på onsdag, den 28 oktober.

Uppropet som lades upp under lördagen fick snabbt stor uppmärksamhet i sociala medier. På Facebook har inläggen delats mer än 10 000 gånger och på Instagram uppmanade artisten Danny Saucedo sina fans att skriva under.

- Djurplågeri kan aldrig accepteras som underhållning och det är oacceptabelt att EU indirekt subventionerar tjurfäktning, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Djurens Rätt uppmanar nu till ett stopp av subventionerna. På onsdag - den 28 oktober - finns en möjlighet att stoppa bidragen. Då röstar EU-parlamentet om EU:s budget för 2016 och den estniske EU-parlamentariker Indrek Tarand har lagt ett tilläggsförslag - Amendment 22 - om att EU-bidrag inte ska kunna gå till tjurfäktning.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

60 000 uppmanar Jordbruksverket att dra tillbaka förslag om smågrisar18.10.2017 07:30Pressmeddelande

Idag klockan 14.00 besöker Djurens Rätt tillsammans med en rad andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer Jordbruksverket med en namnlista på närmare 60 000 namn. Syftet med mötet och med namninsamlingen är att försöka stoppa ett förslag till nya och ändrade djurskyddsföreskrifter som bland annat innehåller ett förslag om att smågrisar skall få tas tidigare från sin mamma.