Eurogroup for Animals och Fur Free Alliance uppmanar Sverige att avveckla sin pälsdjursfarmning

25.9.2015 07:30 | Djurens Rätt

I ett brev till Sveriges landsbygdsminister Sven-Erik Bucht uppmanar Eurogroup for Animals och Fur Free Alliance ministern att lyssna på opinionen och avveckla minkfarmning.

I brevet skriver de internationella djurorganisationerna om opinionsundersökningen från Djurens Rätt/Demoskop som visar att 8 av 10 svenskar inte tycker att det ska vara tillåtet att föda upp minkar i bur för sin päls.

- Det faktum att en majoritet av väljarna i samtliga politiska riksdagspartier vill se en avveckling sänder en tydlig signal till den svenska regeringen. Sverige har tidigare tagit viktiga steg som lett till avvecklingen av räv- och chinchillafarmning. Jag hoppas att Sverige fortsätter att prioritera frågor om djurvälfärd genom att nu avveckla minkfarmningen, säger Joh Vinding, ordförande för Fur Free Alliance.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.