Europadagen – cobotar stärker Europas konkurrenskraft

På Europadagen firas Schumandeklarationen, som undertecknades den 9 maj 1950. Deklarationen var en plan för att säkerställa långsiktig fred i Europa efter andra världskriget och det är den som ligger till grund för Europeiska unionen. Vikten av att arbeta för fred och sammanhållning i Europa är högst aktuell även idag.
Cobot glaserar tallrik från Pentik. Foto: Universal Robots

Temat för årets Europadag är att skapa en bättre framtid för Europa som gynnar alla. Flera olika aktiviteter anordnas runt om i Europa. Exempelvis har det varit en digital konferens för att låta EU:s invånare diskutera utmaningar och lösningar. Den 29 och 30 april träffades konferensens plenarförsamling där de enades om 49 detaljerade förslag inom olika ämnen. Ett av ämnena var ”En starkare ekonomi, social rättvisa och sysselsättning”. Coronapandemin har varit och är en ny utmaning för de europeiska och globala ekonomierna. Den har en direkt inverkan på individer och företag, särskilt de små och medelstora. Europeiska kommissionens vision för industrin i framtiden (Industry 5.0), är en industri som är hållbar, människocentrerad och motståndskraftig.

Dagen till ära vill vi på Universal Robots lyfta några goda exempel på hur våra grannar runt om i Europa använder cobotar för att stärka företag, främja arbetsmarknaden och förbättra arbetsmiljön.

Sanofi i Frankrike har operatörernas arbetsskador minskat

Sanofi är ett världsledande hälsovårdsföretag med mer än 100 000 anställda över hela världen. De har framgångsrikt installerat sju UR10-cobotar på sin anläggning i Frankrike. Integreringen gjordes inom packning och palletering för att möta nya produktivitetskrav genom att optimerade organisationen och minska lyft för operatörerna. Tack vare installationen av UR-cobotarna har Sanofi kunnat öka sin produktion och minska antalet arbetsskador och förslitningar hos sina operatörer.

Engmark Meteor i Norge har möjliggjort att ha kvar produktionen på hemmaplan

Engmark Meteor har använt cobotar från Universal Robots för att utföra alla tunga lyft och repetitiva rörelser i sin produktion av stekpannor. Användningen av cobotar har gett en bättre arbetsmiljö för personalen samtidigt som det har hjälpt företaget att konkurrera med tillverkare i låglöneländer, vilket gör det möjligt för det att behålla hela produktionen i Oslo.

Continental i Spanien har halverat ställtid

Det multinationella företaget Continental är ett ledande företag inom fordonsbranschen och föregångare i automatering. Continental den mest robotiserade spanska tillverkaren i branschen och har banat väg mot industri 4.0. Under 2016 beslutade företaget att införskaffa flera UR10-cobotar för att automatisera tillverkningen och hanteringen av kretskort (PCB-kort), vilket minskade ställtiden med 50 %, från 40 till 20 minuter jämfört med att utföra uppgiften manuellt.

Pentik i Finland har tiodubblat effektiviteten samtidigt som tunga och repetitiva uppgifter minskade

Pentik, den nordligaste keramikfabriken i världen, belägen i Posio i Finland, ville automatisera sin produktion utan att förlora sin hantverkaridentitet. Företaget valde två UR10-cobotar för att göra de tunga, repetitiva uppgifterna med att glasera och gjuta serviser. Det har säkerställt ett enhetligt resultat samtidigt som det också har förbättrat ergonomin för Pentiks anställda. Cobotarna arbetar nu tillsammans med människor och levererar samma känsla av hantverk som tidigare, samtidigt som effektiviteten på arbetsstationen tiodubblats.

Albrecht Jung i Tyskland möter kundens krav genom att bli med flexibla i produktionen

För att kunna bli mer flexibla och svara upp mot individuella kraven från kunder och samtidigt låta anställda slippa hantera små delar, har Albrecht Jung automatiserat en del av sin produktion med åtta cobotar. Cobotarna används bland annat för plock, montering av delar och packning. Detta har gjort det möjligt för Jung att framgångsrikt optimera produktionen, samtidigt som den höga produktkvalitet behålls.

Tillsammans kan vi göra skillnad för dagens och framtiden arbetsliv, och bidra till visionen för Industry 5.0: en hållbar, människocentrerad och motståndskraftig industri.

Läs mer om Europadagen 2022

Cobot glaserar tallrik från Pentik. Foto: Universal Robots
Cobotarna på Sanofi som används för palletering minska tunga lyft. Foto: Universal Robots