Europas bästa semesterhus finns på Nordjylland

Ett av de mest fotograferade husen i Danmark har utsetts till vinnare i kategorin ”Best Holiday Home Beach House”. Huset kallas Blånæs och har en panoramautsikt ut över Vesterhavet från badorten Løkken på Nordjyllands västkust. Det ligger i ensamt majestät högt upp på en sanddyn ovanför Løkkens vidsträckta strand.

Huset Blånæs, Løkken. Foto: Feriepartner

Det är den europeiska branschföreningen för stuguthyrning, European Holiday Home Association (EHHA), som utsett Blånæs till vinnare i kategorin ”Best Holiday Home Beach House” i konkurrens med över 1000 nominerade semesterhus i 14 olika kategorier.

Många som besökt Løkken har sett huset och det har förekommit på bild i mängder av privata album och publikationer genom åren. Skulle man vilja hyra huset en semestervecka så är det möjligt. Men smakar det så kostar det, från 17 000 danska kronor per vecka.

-      Vi är mycket stolta över att huset på Ternevej i Løkken vann detta pris. Inte minst om man betraktar den hårda konkurrensen från alla andra semesterhus i Europa. Det är ett mycket speciellt hus som verkligen förtjänar att framhävas. Huset är mycket vackert och har en unikt och enskilt läge med panorama utsikt över Vesterhavet, säger Flemming Toft Andersen, direktör för Feriepartner i Danmark.

Feriepartner är en uthyrningsfirma av semesterhus och hyr ut mer än 2200 hus på Nordjylland. Under 2017 var det knappt 3.2 miljoner övernattningar i semesterhus på Nordjylland. Det utgjorde 42% av alla turistövernattningar i regionen. De flesta övernattningar sker i juli och augusti men antalet övernattningar har de senaste åren ökat under vår- och höstmånaderna.

Läs mer om priset, de övriga nominerade och vinnarna på holidayhomeaward.eu

Insides bild av Blånæs, Løkken. Foto: Feriepartner

Guide Michelin Nordic 2019: Stjärnfall över Danmark! Danmark går om Sverige med sina totalt 33 stjärnor19.2.2019 13:07:04 CETPressmeddelande

Michelin Guide Nordic Countries 2019 delades ut i den danska staden Aarhus igår kväll. Det stora antalet stjärnor som Danmark fick understryker och stärker Danmarks position som ett land som är väl värt att besöka för gastronomiska upplevelser. Med 33 stjärnor totalt till 27 restauranger och 3 nya stjärnor på listan, visar Michelin Guiden att Danmark erbjuder extraordinära kulinariska upplevelser i städerna, såväl som på den danska landsbygden.

Nästa års Michelin-stjärnor presenteras i Aarhus i Danmark30.11.2018 11:52:08 CETPressmeddelande

För första gången sker utdelningen av de nordiska Michelin-stjärnorna i Aarhus, på Jylland i Danmark, som i februari står värd för ’Michelin Guide Nordic Countries 2019’. I februari samlas stjärnkockar, branschfolk och journalister från hela Norden i Aarhus, när en av världens mest kända matguider delar ut stjärnor till nordiska restauranger. Det blir första gången som eventet för den nordiska Michelinguiden sker på annan plats än i en huvudstad.

Ny balett på Tivoli skapad av den danska drottningen och Yuri Possokhov15.11.2018 07:45:00 CETPressmeddelande

Lonely Planet utsåg i år Köpenhamn till staden att besöka 2019. Den hamnade överst på listan, och ett av skälen som nämndes var Tivoli. Det finns ännu en god anledning att besöka Tivoli 2019 – en alldeles speciell balettföreställning baserad på en berömd H. C. Andersen-saga har premiär 1 december 2019. Baletten är skapad av den danska drottningen Margrethe II, den prisbelönte koreografen Yuri Possokhov och den danska sångerskan Oh Land.