Europas största konferens inom högre utbildning till Göteborg

I september 2021 står Göteborg värd för EAIE (the European Association for International Education), Europas största, och världens näst största internationella kongress inom högre utbildning. Runt 6 000 personer från universitet och högskolor från över 95 länder brukar delta.

Foto: Per Pixel Petersson/Göteborg & Co.

– Efter många års arbete kan vi nu berätta att Göteborg står som värd för EAIE 2021, ett besked vi kan ge när vi alla kan behöva något att blicka fram emot. Det är en besvärlig tid för branschen just nu och det behövs positiva nyheter. Att detta stora, prestigefulla möte kommer till Göteborg nästa år är en påminnelse om att arbetet med att värva framtida stora möten fortsätter oavbrutet, säger Annika Hallman möteschef på Göteborg & Co.

Under den årliga konferensen samlas rektorer, politiker, chefer för internationella avdelningar och andra verksamma inom internationell utbildning för att nätverka, delta i workshops och föreläsningar.

Kongressen organiseras av EAIE och som värd står sex universitet och högskolor i Västsverige: Göteborgs universitet, Chalmers, Jönköping University, Högskolan i Borås, Högskolan i Halmstad och Högskolan i Skövde.

– Genom att arrangera EAIE-konferensen här i Västsverige får vi inte bara möjlighet att diskutera och utbyta erfarenheter kring angelägna utbildningsfrågor. Vi bidrar också till att sätta vår region på den internationella utbildningskartan, säger Eva Wiberg, rektor Göteborgs universitet.

Förutom föreläsningar och workshops kommer också drygt 350 internationella organisationer att delta som utställare. Utställarna kommer från runt 30 länder som exempelvis Australien, Brasilien, Canada, Sydafrika, USA, Kina och Nya Zeeland.

– Värdet av internationella relationer och utbyten kan inte överskattas, och konferensens tusentals deltagare från hela världen öppnar för fantastiskt många nya kontakter. På sikt gynnar det hela vår region genom många nya infallsvinklar i det utbyte av kunskap, kompetens och frågeställningar mellan samhälle och akademi som är en förutsättning för en positiv samhällsutveckling, säger Chalmers rektor Stefan Bengtsson.

Charlott HolmåkerPR Manager

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Sverige, Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg.

+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.com

Foto: Per Pixel Petersson/Göteborg & Co.

Göteborgarnas tips i fokus för sommarkampanj8.6.2020 14:19:13 CESTPressmeddelande

Upplev ditt Göteborg ska locka fler att upptäcka destinationen i sommar. Göteborg & Co har startat kampanjen som bygger på göteborgarnas egna tips på upplevelser hemmavid. - Vi vill visa upp bredden av allt som finns i vår region, och det vet ingen bättre än dem som lever här. Samtidigt som vi uppmanar att följa myndigheternas rekommendationer och undvika trängsel, säger Andrea Jovell chef för marknad & kommunikation på Göteborg & Co.