Europcar fortsätter stötta Vi-skogen

Mobilitetsföretaget Europcar Sverige fortsätter att stötta Vi-skogens arbete. En fortsättning på samarbetet innebär att biståndsorganisationen kan plantera fler träd och fortsätta bekämpa både klimatförändringar och fattigdom.

- Jag ser fram emot att fortsätta stötta Vi-skogen och deras arbete. Ett aktivt CSR-samarbete är en naturlig del i vårt eget hållbarhetsarbete och framåt är ambitionen att vi tillsammans tittar på hur vi både kan utveckla och växla upp vårt samarbete, säger Alvin Argus, Chief Commercial Officer på Europcar Sverige.

Samarbetet mellan Europcar Sverige och Vi-skogen startade under våren 2022 och innebar inledningsvis att 4000 träd planterades i östra Afrika. Under det gångna året har Europcar valt att i samband med event bidra till att fler träd har planerats. Tillsammans har en företagsföreläsning genomförts för att öka kunskapen om Vi-skogens arbete, om hur klimatförändringarna kan bekämpas och för att lyfta klimatfrågan på agendan.

- Vi är glada över att fortsätta samarbetet med Europcar. Deras kontinuitet och engagemang för att väcka intresse för klimatfrågan ger ökad möjlighet att skapa förändring – både bland bönderna vi jobbar med i östra Afrika och bland Europcars anställda och kunder, säger Susanna Wendt, tillförordnad Fundraising Director på Vi-skogen.

Vi-skogen är en svensk biståndsorganisation som arbetar med att utbilda småskaliga jordbrukare i östra Afrika i hållbara jordbruksmetoder och agroforestry – att plantera träd varvat med grödor. Detta bidrar till minskad fattigdom och hunger, ett bättre klimat, mer biologisk mångfald, ökad jämställdhet och att böndernas ekonomiska situation förbättras. Vi-skogen arbetar i Kenya, Uganda och Tanzania.

Europcar är Europas ledande mobilitetsföretag och finns på 170 stationer runt om i Sverige. Bolaget drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.