Europcar stöttar Klimatbacken

Europcar är med och stöttar projektet Klimatbacken. Ett initiativ som startades av Svenska Skidförbundet och Vattenfall för att öka kunskapen kring klimatförändringarna och samtidigt sänka förbundets växtgasutsläpp.

- Som mångårig partner och sponsor till Svenska Skidförbundet känns det självklart för oss på Europcar att vara med och stötta Klimatbacken. Det känns kul att kunna erbjuda förutsättningar för samåkning eftersom vi tror att delningsekonomier kommer bli allt viktigare i framtiden. Klimatbacken är även ett projekt och initiativ som ligger helt i linje med vår strategi med att befästa vår position som den gröna mobilitetspartnern, säger Marco Tiempo, affärsområdeschef & sponsoransvarig på Europcar.

Europcar kommer att tävla ut helghyror på bussar för att ge möjlighet till samåkning till tävlingar och träningsläger – ett sätt att främja samåkning och därmed minskade utsläpp. Omfattningen av årets Klimatbacke har växt till såväl alpin- som längdklubbar och de partners som anslutit har även de blivit fler. Förutom Europcar och initiativtagaren Vattenfall har även Skidförbundets huvudsponsor Svenska Spel valt att stötta Klimatbacken.

- Europcar har varit med oss i Ski Team Sweden Alpine under många år, framförallt på Lilla Världscupen. Att tillsammans med dem få kommunicera samåkning mot samma målgrupp, fast i ett annat sammanhang, Klimatbacken, känns både roligt och bra. Att få erbjuda ett par klubbar en minibuss under en tävlings- eller träningshelg i vinter, så att de kan samåka känns också helt rätt, säger Kalle Olsson Bexell, Marknads- och Kommunikationschef på Ski Team Sweden Alpine.

Vattenfall och Skidförbundet har under tre år anordnat ”Klimatbacken”, en aktivitet för Sveriges skidklubbar som syftar till att springa ihop pengar till klubben samtidigt som klimatfrågan lyfts högre upp på agendan. Varje förening som genomför Klimatbacken har möjlighet att söka pengar från Vattenfalls och Svenska Spels Klimatfond, för att finansiera omställningsprojekt i klubben.

Klubbarna beslutar själva om vilken dag och tid medlemmarna ska springa i backen och vad de gör med pengarna. I tillägg till själva insamlingsmomentet har även en informationsfolder tagits fram om hur klubbar och föreningar kan göra sin anläggning mer klimatsmart.

Klimatbacken kommer att pågå fram till den 15:e november 2021.

För mer information, kontakta:

Kalle Olsson Bexell, Marknads- & kommunikationschef på Ski Team Sweden Alpine, 076-634 73 68

kalle.olsson@skidor.com

Marco Tiempo, affärsområdeschef & sponsoransvarig på Europcar, 073-382 96 89