Europcar stöttar vårdpersonal med elbilar

Sedan Corona-pandemins utbrott har trycket på den svenska vården varit mycket stort. Restriktioner i samhället har gjort att valet av färdmedel för vårdpersonal har blivit en viktig fråga. För att hjälpa till att skapa säkra transporter har nu Europcar valt att stötta organisationen WeFightCovid med 20 hyrbilar. Eftersom det handlar om eldrivna Volkswagen e-Golf kommer resorna också att kunna göras helt utsläppsfritt.

• Corona-pandemin är den största utmaningen vårt samhälle ställts inför under väldigt lång tid. För att lyckas hantera den ställs stora krav på oss alla och där vill vi som mobilitetsföretag göra det vi kan, genom att ställa upp med bilar som bidrar till säkra och utsläppsfria transporter för de vårdanställda, säger Mickael Bogered, VD för Europcar.

WeFightCovid är en ideell organisation som startade i mars med syfte att hjälpa sjukvården inom områdena utrustning, mat, forskning och transporter.

Organisationen har en stor väntelista på vårdpersonal som i denna situation vill undvika kollektiva färdmedel men samtidigt saknar egen bil. Stödet från Europcar är därför mycket välkommet.

”Att få det här tillskottet av bilar från Europcar är otroligt viktigt för oss, och kommer i helt rätt tid då behovet är enormt. Det finns många hjältar inom sjukvården som behöver kunna ta sig till och från jobbet på ett snabbt och säkert sätt, och nu kan fler göra det tack vare Europcar”, Säger Samir Tikka på WeFightCovid.”

Om WeFightCovid:

WeFightCovidär ett ideellt initiativ som mobiliserar privatpersoner, organisationer och företag för att slåss mot coronaviruset. WeFightCovid.org