Europeisk kampanj mot foodserviceföretaget Sodexo – uppmanas ta ansvar för kycklingarna

Trängsel, hård avel och benskador. Det är vardagen för miljontals kycklingar som årligen föds upp för att serveras som kycklingkött på restauranger, skolor och sjukhus i Europa. I en kampanj, med djurrättsorganisationer från flera europeiska länder, uppmanas nu Sodexo att ta sitt ansvar och ställa högre krav på hur kycklingarna hålls.

Sodexo är ett av Nordens ledande Service Managementföretag och har bland annat omkring 100 lunchrestauranger och caféer i Sverige. De serverar även mat till skolor, äldreomsorg, hälso- och sjukvård. I USA och Kanada har företaget redan valt att ha högre djurskyddskrav vid inköp av kyckling, men i Sverige och övriga Europa har ännu inga sådana beslut tagits.

– Kycklingar är de djur som är flest och har det sämst. Varje kyckling har mindre än ett A4-ark att röra sig på och de raser som används är så hårt avlade att de får benskador. De krav vi ställer i den här kampanjen är det minsta vi kan begära av Sodexo för att de ska bidra till att minska kycklingarnas lidande, säger Linn Bleckert, kampanjkoordinator på Djurens Rätt.

Flera företag har redan ställt sig bakom kraven

Flera stora företag har redan valt att arbeta enligt de högre djurskyddskraven, däribland IKEA, Nestlé och Pret A Manger. De krav som djurrättssorganisationerna ställer rör sig bland annat om att kycklingarna ska ha mer utrymme, att snabbväxande raser inte ska användas, att berikning ges i form av till exempel sittpinnar och att de får tillgång till en normal dygnsrytm med dagsljus och bättre belysning. I Sverige ingår också att kycklingarna ska ha möjlighet att vistas utomhus.

– Sodexo säger själva att de är ett kvalitetsmedvetet cateringföretag och deras slogan är “Quality of Life Services”. Vi tycker att det är dags att Sodexo även inkluderar kycklingarna i detta tankesätt genom att ställa högre krav vid sina upphandlingar, säger Nathalie Söderström, ansvarig  för företagsrelationer på Djurens Rätt.

Kampanjen lanseras 11 juni: www.sodexomisery.com

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med fler än 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Över 60 företag mot burägg – men ICA stödjer fortfarande burhållning av hönor11.10.2019 06:13:00 CESTPressmeddelande

Sedan 1996 uppmärksammar äggbranschen andra fredagen i oktober som Äggets dag. Men något som de inte belyser är situationen för hönorna som värper äggen, och att nästan en miljon av hönorna i Sverige fortfarande hålls i burar. Organisationen Djurens Rätts kartläggning av företag och ägg visar att över 60 företag nu säger nej till burägg – något Djurens Rätt dock är besvikna över att livsmedelsjätten ICA fortfarande inte har gjort.