Europeiska källmarknader i fokus för DZT:s recoveryprogram för tysk incomingturism

Stockholm den 01 juli 2020 – Viktiga europeiska källmarknader kommer att återhämta sig snabbast från följderna av Coronapandemin. Detta bekräftas i två internationella marknadsundersökningar på uppdrag av Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT). I undersökningarna har man analyserat utsikterna för tysk incomingturism efter att alla resebegränsningar har lyfts. Som ett led i detta kommer DZT att fokusera marknadsföringsverksamheten på de källmarknader och marknadssegment som har störst potential.

Vinregionen Mittelrhein: vy över Leutesdorf.  FOTO: © Deutsches Weininstitut GmbH (DWI)
Vinregionen Mittelrhein: vy över Leutesdorf. FOTO: © Deutsches Weininstitut GmbH (DWI)

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:

– Coronapandemin har praktiskt tagit satt stopp för all incomingturism. Nu måste snabbt rätt beslut fattas så att Tyskland som resedestination kan återta sin starka konkurrensställning och kompensera för hotande förluster. Med den återvunna friheten står vi också inför en ny värdeorientering hos våra kunder och tuffare konkurrensvillkor. Resultaten från IPK International och Tourism Economics ger oss en bra grund för att anpassa vår evidensbaserade marknadsföring till de nya spelreglerna.

Tourism Economics har undersökt pandemins effekter på de 15 viktigaste källmarknaderna för resedestinationen Tyskland, samt utvecklat olika scenarier för återhämtningsfasen.

I det relevanta trendscenariot förväntar sig Tourism Economics en 45 procentig minskning av övernattningar från Europa och en minskning på 64 procent från de transantlantiska länderna i år. Enligt prognosen uppnår vi först år 2023 samma övernattningssiffror som år 2019.

De västeuropeiska källmarknaderna kommer sannolikt att återhämta sig snabbast. Enligt prognosen är de fem Quick Recovery-länderna med snabbast återhämtning Danmark, Belgien, Schweiz, Nederländerna och Österrike, tätt följda av de fem Mid Recovery-länderna Frankrike, Sverige, Storbritannien, Spanien och Italien. Östeuropeiska länder som Ryssland, Tjeckien och Polen samt utomeuropeiska marknader kommer enligt studierna att ta längre tid på sig för att vara ”back on track” igen.

Segmentet affärsresor har drabbats hårdast av krisen och kommer inte att uppnå 2019 års volym under år 2023. Återhämtningen för tysk incoming kommer istället att till stor del bäras av fritidsresesegmentet.

Inom ramen för World Travel Monitor har IPK International i flera utfrågningar dokumenterat effekterna av Covid-19 på resebeteendet inom internationell turism. Undersökningen som genomfördes i maj är baserad på intervjuer med utländska resenärer från arton källmarknader. Enligt studierna finns det i hela världen fortfarande en relativt stor återhållsamhet vad gäller att resa utomlands. I snitt säger dock cirka 50 procent att de kan tänka sig att göra en utlandsresa när gränserna har öppnats, även om inget vaccin är tillgängligt än.

I jämförelse med de andra kontinenterna är européerna, med en resvillighet på 61 procent, de mest resebenägna.

Coronarisken bedöms vara särskilt låg vid bilresor, naturorienterade semestrar och individuellt resande. Kultur- och stadsresor såväl som rundresor ligger i mittfältet vad gäller riskbedömning. Vid teater-/konsertbesök och större evenemang bedöms coronarisken vara fortsatt hög.

I en internationell jämförelse gällande vilka resedestinationer som verkar säkra eller osäkra ur ett Coronaperspektiv fick Tyskland det högsta betyget, följd av grannländerna Danmark, Schweiz och Österrike.

Petra Hedorfer, styrelseordförande i DZT, förklarar:
– Utsatta marknadssegment i Tyskland som till exempel kultur- och stadsresor eller MICE-segmentet, påverkas särskilt av Corona-pandemin. Samtidigt har Tyskland ett utmärkt internationellt rykte. Vi anpassar oss till de förändrade marknadsvillkoren med riktade marknadsföringsåtgärder för att komma ur krisläget så snabbt och varaktigt som möjligt.

DZT lanserar kampanjen #WanderlustGermany Kampanjen lanseras på 13 europeiska marknader – bred målgruppsstrategi – korsmedialt kampanjkoncept13.8.2020 14:49:35 CESTPressmeddelande

Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) lanserar sin kampanj #WanderlustGermany som lockar med högkvalitativa erbjudanden med fokus på vandring och cykling i Tysklands variationsrika naturregioner. Kampanjen utförs tillsammans med premiumpartnern Mecklenburg-Vorpommern och kommer att lanseras omedelbart på 13 europeiska marknader.

Succéresultat för virtualGTM 2020 stärker omstart för Tysklands incomingturism6.7.2020 11:44:36 CESTPressmeddelande

Virtual GTM 2020 blev en stor succé för Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT): 450 key accounts från den internationella resebranschen från 49 länder använde plattformen för att ta del av tjänster och erbjudanden från 250 tyska partners inom hotellbranschen, transportsektorn och fritidsindustrin, incoming services och regionala turistorganisationer, och för att förhandla inför det kommande året. För detta ändamål avtalades mer än 5 700 online-möten via DZT:s GTM Networking Tool.

DZT utökar samarbetet med influencers1.6.2020 12:26:22 CESTPressmeddelande

Stockholm den 1 juni 2020 – Medan många klassiska marknadsföringskampanjer måste stoppas och skjutas upp på grund av Coronakrisen, har Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) förstärkt sitt befintliga samarbete med influencers. Den pågående kommunikationen med dessa multiplikatorer är en del av den globala empatikampanjen #DiscoverGermanyFromHome, som DZT har lanserat för att upprätthålla intresset för Tyskland som resedestination under lockdown-perioden.