Europeiska länder ska enas om standarder för onlinespel

SIS, Swedish Standards Institute, kommer att ansvara för det svenska deltagandet i ett europeiskt arbete med att ta fram standarder kring rapporteringskrav för spelbolag som erbjuder onlinespel. Arbetet baseras på ett uppdrag från EU-kommissionen. – Gemensamma europeiska standarder för rapportering kommer att bidra till ett säkrare och tryggare spelande på nätet, säger Björn Nilsson, projektledare SIS.

Den europeiska standardiseringsorganisationen CEN ansvarar för arbetet och SIS kommer att projektleda det svenska deltagandet. Initiativet kommer från EU-kommissionen* och arbetet går ut på att ta fram gemensamma krav på vad och hur spelbolagen ska rapportera till ansvariga myndigheter. Flera av EU-länderna vill också att det ingår standardisering kring konsumentskydd, men det är fortfarande inte beslutat. I dag följer flera spelbolag rekommendationerna kring ansvarsfullt agerande som finns i en så kallad CEN Workshop Agreement från 2014, vars giltighetstid går ut i år.

– Det här är ett mycket viktigt och aktuellt arbete. Målsättningen för oss nu är att samla den svenska marknadens viktigaste parter och tillsammans arbeta fram standarder som syftar till att förenkla rapporteringen för spelbolagen samt ge högsta möjliga konsumentskydd, säger Björn Nilsson. Och vi hoppas att standarderna kommer vara ett stort stöd för spelbolagen att göra rätt och skapa förtroende, säger Björn Nilsson.

Hittills har 14 organisationer anmält intresse och kommer att delta i den svenska standardiseringskommittén. Förutom speloperatörer från de statliga aktörerna och den privata spelindustrin deltar även representanter från branschorganisationer, spelleverantörer, Spelberoendes riksförbund, Sveriges Konsumenter och myndigheten Lotteriinspektionen.

De standarder som tas fram kommer att bli gällande som svenska standarder samt nationella standarder i CEN:s 34 medlemsländer.

*Arbetet baseras på en så kallad standardiseringsbegäran från EU-kommissionen om datarapportering av transaktioner för onlinespel.

Mer information på SIS webbplats

Kundbemötandet ska bli bättre med ny standard för kundkontaktcenter9.11.2017 10:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har lett svensk medverkan* i framtagandet av en global standard med krav för kundkontaktcenter, SS-EN ISO 18295, som nu också sätts som svensk standard i svensk översättning. Standarden ska skapa kvalitet i mötet mellan kund och kundkontaktcenter genom att ställa specifika krav på både uppdragsgivare och kundkontaktcenter. Standarden är relevant för alla som bedriver kundkommunikation på distans i form av kundservice, telemarketing, support eller informationstjänster.

Diskriminering ska minska med standardiserade bedömningstjänster1.11.2017 07:13Pressmeddelande

Nu startar SIS, Swedish Standards Institute ett nytt arbete med att delta i och påverka den internationella revideringen av ISO-standarden för bedömningstjänster, ISO 10667. Syftet är att alla som söker ett jobb ska bli bedömda på ett likvärdigt och rättvist sätt. – Det är hög tid att se över standarden från 2011 och anpassa den till dagens förhållanden. Till exempel har marknaden av bedömningstjänster ökat explosionsartat, säger Anders Sjöberg, docent i psykologi och ordförande för den svenska delegationen för framtagandet av ISO 10667.

Pressinbjudan till konferensen Rätt Säkerhet – rusta dig för GDPR31.10.2017 08:17Pressinbjudan

SIS, Swedish Standards Institute, bjuder den 7 november in till konferensen Rätt Säkerhet med några av Sveriges främsta experter som rustar dig inför GDPR. Förordningen börjar gälla i slutet av maj nästa år och syftar till att stärka skyddet för fysiska personer vid behandling av personuppgifter inom EU. Konferensen handlar om hur ledningssystemet ISO 27001 kan vara ett stöd vid uppfyllandet av GDPR och hur molntjänster i ISO 27000-serien kan förenkla uppfyllandet av GDPR. Konferensen äger rum i Göteborg.

Nu kan miljöteknikleverantörer verifiera sina produkter mot ny standard12.9.2017 08:19Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram en internationell ISO-standard för verifiering av miljöteknik (Environmental Technology Verification, ETV) som även fastställts som svensk standard. Företag kan verifiera produkter mot standarden och därmed uppvisa att teknikens miljöprestanda lever upp till standardens krav. – Detta är saknat då många inköpare upplever svårigheter med att lita på påståenden om miljöteknikers prestanda, säger Raul Carlsson, forskningsingenjör Swerea och ordförande i SIS tekniska kommitté.