Europeiska länder ska enas om standarder för onlinespel

SIS, Swedish Standards Institute, kommer att ansvara för det svenska deltagandet i ett europeiskt arbete med att ta fram standarder kring rapporteringskrav för spelbolag som erbjuder onlinespel. Arbetet baseras på ett uppdrag från EU-kommissionen. – Gemensamma europeiska standarder för rapportering kommer att bidra till ett säkrare och tryggare spelande på nätet, säger Björn Nilsson, projektledare SIS.

Den europeiska standardiseringsorganisationen CEN ansvarar för arbetet och SIS kommer att projektleda det svenska deltagandet. Initiativet kommer från EU-kommissionen* och arbetet går ut på att ta fram gemensamma krav på vad och hur spelbolagen ska rapportera till ansvariga myndigheter. Flera av EU-länderna vill också att det ingår standardisering kring konsumentskydd, men det är fortfarande inte beslutat. I dag följer flera spelbolag rekommendationerna kring ansvarsfullt agerande som finns i en så kallad CEN Workshop Agreement från 2014, vars giltighetstid går ut i år.

– Det här är ett mycket viktigt och aktuellt arbete. Målsättningen för oss nu är att samla den svenska marknadens viktigaste parter och tillsammans arbeta fram standarder som syftar till att förenkla rapporteringen för spelbolagen samt ge högsta möjliga konsumentskydd, säger Björn Nilsson. Och vi hoppas att standarderna kommer vara ett stort stöd för spelbolagen att göra rätt och skapa förtroende, säger Björn Nilsson.

Hittills har 14 organisationer anmält intresse och kommer att delta i den svenska standardiseringskommittén. Förutom speloperatörer från de statliga aktörerna och den privata spelindustrin deltar även representanter från branschorganisationer, spelleverantörer, Spelberoendes riksförbund, Sveriges Konsumenter och myndigheten Lotteriinspektionen.

De standarder som tas fram kommer att bli gällande som svenska standarder samt nationella standarder i CEN:s 34 medlemsländer.

*Arbetet baseras på en så kallad standardiseringsbegäran från EU-kommissionen om datarapportering av transaktioner för onlinespel.

Mer information på SIS webbplats

ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln19.4.2018 09:16Pressmeddelande

Inbjudan till SIS Kvalitets- och miljödag 19 april16.4.2018 11:30Pressinbjudan

Media är välkomna att delta kostnadsfritt i SIS Kvalitets- och miljödag som äger rum 19 april i Stockholm. Vi samlar experter inom kvalitet, miljö, arbetsmiljö och hållbarhet i Stockholm. De senaste trenderna inom ledningssystem, förbättringsarbete och verksamhetsutveckling tas upp. Bland annat kommer IKEA, Sony, Scania, Riksbyggen och Svenska Retursystem att berätta om hur de har lyckats med sina framgångsrecept, kring kvalitet, hållbarhet, arbetsmiljö, ledarskap och entreprenörskap.

Frukostseminarium: Utvecklingen inom e-hälsa – möjligheter och utmaningar13.4.2018 09:25Pressinbjudan

Stockholms Science City och SIS, Swedish Standards institute bjuder in till ett frukostseminarium den 18 april. Svensk hälso- och sjukvård är i god fart på väg in i en ny era – den digitala. Lyfter vi blicken och spanar in i framtidens vårdlandskap ser vi många spännande möjligheter men också utmaningar. Seminariet fokuserar på digitaliseringens möjligheter och utmaningar från olika perspektiv.

Högsta ledningen ansvarar när risker ska hanteras med nya ISO 3100012.4.2018 09:06Pressmeddelande

Skador på rykte eller varumärke, cyberbrott, politisk risk och terrorism är några av de risker som privata och offentliga organisationer av alla slag och storlekar runt om i världen måste möta med ökande frekvens. Den senaste versionen av ISO 31000 har nyligen presenterats för att hantera den ökande osäkerheten i samhället. Standarden publiceras nu också av SIS, Swedish Standards Institute, som svensk standard i svensk översättning.