Europeiska länder ska enas om standarder för onlinespel

SIS, Swedish Standards Institute, kommer att ansvara för det svenska deltagandet i ett europeiskt arbete med att ta fram standarder kring rapporteringskrav för spelbolag som erbjuder onlinespel. Arbetet baseras på ett uppdrag från EU-kommissionen. – Gemensamma europeiska standarder för rapportering kommer att bidra till ett säkrare och tryggare spelande på nätet, säger Björn Nilsson, projektledare SIS.

Den europeiska standardiseringsorganisationen CEN ansvarar för arbetet och SIS kommer att projektleda det svenska deltagandet. Initiativet kommer från EU-kommissionen* och arbetet går ut på att ta fram gemensamma krav på vad och hur spelbolagen ska rapportera till ansvariga myndigheter. Flera av EU-länderna vill också att det ingår standardisering kring konsumentskydd, men det är fortfarande inte beslutat. I dag följer flera spelbolag rekommendationerna kring ansvarsfullt agerande som finns i en så kallad CEN Workshop Agreement från 2014, vars giltighetstid går ut i år.

– Det här är ett mycket viktigt och aktuellt arbete. Målsättningen för oss nu är att samla den svenska marknadens viktigaste parter och tillsammans arbeta fram standarder som syftar till att förenkla rapporteringen för spelbolagen samt ge högsta möjliga konsumentskydd, säger Björn Nilsson. Och vi hoppas att standarderna kommer vara ett stort stöd för spelbolagen att göra rätt och skapa förtroende, säger Björn Nilsson.

Hittills har 14 organisationer anmält intresse och kommer att delta i den svenska standardiseringskommittén. Förutom speloperatörer från de statliga aktörerna och den privata spelindustrin deltar även representanter från branschorganisationer, spelleverantörer, Spelberoendes riksförbund, Sveriges Konsumenter och myndigheten Lotteriinspektionen.

De standarder som tas fram kommer att bli gällande som svenska standarder samt nationella standarder i CEN:s 34 medlemsländer.

*Arbetet baseras på en så kallad standardiseringsbegäran från EU-kommissionen om datarapportering av transaktioner för onlinespel.

Mer information på SIS webbplats

Äntligen ISO-ledningssystemstandard för arbetsmiljö1.2.2018 09:50Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har lett arbetsgruppen på global nivå i framtagandet av en ISO-standard för arbetsmiljöledningssystem, ISO 45001. – Efter fyra år är vi äntligen i mål. Standarden ska hjälpa organisationer att genom systematiskt arbetsmiljöarbete minska arbetsrelaterade sjukdomar, olyckor och därmed också mänskligt lidande samt få ned kostnader på olika nivåer, säger Anna Gruffman, ordförande i den svenska kommittén.

Ny EU-anpassad standard för elcyklar18.12.2017 10:13Pressmeddelande

Nu finns en ny europeisk standard för elcyklar. Alla elcyklar som framförs på allmän väg måste uppfylla kraven i EU:s maskindirektiv samt vara CE-märkta. Genom att följa den nya harmoniserade standarden uppfyller leverantörer och utvecklare kraven. – Det är främst ur säkerhetssynpunkt som standarden behövs. T.ex. utsätts elcyklar för högre påkänningar på framgaffel, ram, styre och styrstam, och det är även viktigt att cykeln inte startar oavsiktligt t.ex. vid ett trafikljus, säger Claes Alstermark, ordförande i SIS-kommittén som varit med och tagit fram standarden.

Städa och lagerhåll rätt i vården för ökad patientsäkerhet8.12.2017 08:38Pressmeddelande

Två nya svenska standarder ska minska smittspridningen i vården genom att höja nivån på städning samt transport, lagerhållning och hantering av sterila medicintekniska produkter. Vårdrelaterade infektioner är ett stort problem och medför stora kostnader och lidande för de drabbade. – Denna typ av infektioner tar också stora resurser från vård- och omsorgsverksamheten som istället för att fokusera på kärnverksamheten och patientens ursprungsproblematik får lägga tid på annat, säger Tuula Cammersand, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

När IT-standarder tar plats i skolan blir det enklare29.11.2017 13:13Pressmeddelande

Nu finns det ett helt paket med IT-standarder för lärande som SIS, Swedish Standards Institute, har tagit fram tillsammans med myndigheter, företag och organisationer med koppling till skolvärlden. Det senaste tillskottet är en standard som ger stöd för utbildningssamordnare att samordna sina skoladministrativa system med schemasystem. – För att långsiktigt kunna dra nytta av de fördelar som olika former av IT-stöd kan ge på utbildningsområdet krävs standarder, säger Palle Girgensohn, deltagare i SIS standardiseringskommitté 450.

Nu blir det möjligt för alla att kostnadsfritt använda standarder för kulturarvsområdet24.11.2017 14:47Pressmeddelande

Riksantikvarieämbetet och SIS, Swedish Standards Institute, har slutit ett avtal som innebär att närmare 30 europeiska standarder blir tillgängliga för kulturarvsområdet. Från den 1 januari kommer standarderna att kunna laddas ner utan kostnad av företag, myndigheter och organisationer som är verksamma i Sverige. Syftet är att öka tillämpningen av standarder på kulturarvsområdet och pröva nyttan av standarderna under tre år.