Europeiska länder ska enas om standarder för onlinespel

SIS, Swedish Standards Institute, kommer att ansvara för det svenska deltagandet i ett europeiskt arbete med att ta fram standarder kring rapporteringskrav för spelbolag som erbjuder onlinespel. Arbetet baseras på ett uppdrag från EU-kommissionen. – Gemensamma europeiska standarder för rapportering kommer att bidra till ett säkrare och tryggare spelande på nätet, säger Björn Nilsson, projektledare SIS.

Den europeiska standardiseringsorganisationen CEN ansvarar för arbetet och SIS kommer att projektleda det svenska deltagandet. Initiativet kommer från EU-kommissionen* och arbetet går ut på att ta fram gemensamma krav på vad och hur spelbolagen ska rapportera till ansvariga myndigheter. Flera av EU-länderna vill också att det ingår standardisering kring konsumentskydd, men det är fortfarande inte beslutat. I dag följer flera spelbolag rekommendationerna kring ansvarsfullt agerande som finns i en så kallad CEN Workshop Agreement från 2014, vars giltighetstid går ut i år.

– Det här är ett mycket viktigt och aktuellt arbete. Målsättningen för oss nu är att samla den svenska marknadens viktigaste parter och tillsammans arbeta fram standarder som syftar till att förenkla rapporteringen för spelbolagen samt ge högsta möjliga konsumentskydd, säger Björn Nilsson. Och vi hoppas att standarderna kommer vara ett stort stöd för spelbolagen att göra rätt och skapa förtroende, säger Björn Nilsson.

Hittills har 14 organisationer anmält intresse och kommer att delta i den svenska standardiseringskommittén. Förutom speloperatörer från de statliga aktörerna och den privata spelindustrin deltar även representanter från branschorganisationer, spelleverantörer, Spelberoendes riksförbund, Sveriges Konsumenter och myndigheten Lotteriinspektionen.

De standarder som tas fram kommer att bli gällande som svenska standarder samt nationella standarder i CEN:s 34 medlemsländer.

*Arbetet baseras på en så kallad standardiseringsbegäran från EU-kommissionen om datarapportering av transaktioner för onlinespel.

Mer information på SIS webbplats

ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln19.4.2018 09:16Pressmeddelande