Europeiska länder ska enas om standarder för onlinespel

SIS, Swedish Standards Institute, kommer att ansvara för det svenska deltagandet i ett europeiskt arbete med att ta fram standarder kring rapporteringskrav för spelbolag som erbjuder onlinespel. Arbetet baseras på ett uppdrag från EU-kommissionen. – Gemensamma europeiska standarder för rapportering kommer att bidra till ett säkrare och tryggare spelande på nätet, säger Björn Nilsson, projektledare SIS.

Den europeiska standardiseringsorganisationen CEN ansvarar för arbetet och SIS kommer att projektleda det svenska deltagandet. Initiativet kommer från EU-kommissionen* och arbetet går ut på att ta fram gemensamma krav på vad och hur spelbolagen ska rapportera till ansvariga myndigheter. Flera av EU-länderna vill också att det ingår standardisering kring konsumentskydd, men det är fortfarande inte beslutat. I dag följer flera spelbolag rekommendationerna kring ansvarsfullt agerande som finns i en så kallad CEN Workshop Agreement från 2014, vars giltighetstid går ut i år.

– Det här är ett mycket viktigt och aktuellt arbete. Målsättningen för oss nu är att samla den svenska marknadens viktigaste parter och tillsammans arbeta fram standarder som syftar till att förenkla rapporteringen för spelbolagen samt ge högsta möjliga konsumentskydd, säger Björn Nilsson. Och vi hoppas att standarderna kommer vara ett stort stöd för spelbolagen att göra rätt och skapa förtroende, säger Björn Nilsson.

Hittills har 14 organisationer anmält intresse och kommer att delta i den svenska standardiseringskommittén. Förutom speloperatörer från de statliga aktörerna och den privata spelindustrin deltar även representanter från branschorganisationer, spelleverantörer, Spelberoendes riksförbund, Sveriges Konsumenter och myndigheten Lotteriinspektionen.

De standarder som tas fram kommer att bli gällande som svenska standarder samt nationella standarder i CEN:s 34 medlemsländer.

*Arbetet baseras på en så kallad standardiseringsbegäran från EU-kommissionen om datarapportering av transaktioner för onlinespel.

Mer information på SIS webbplats

Nu finns en standard för kvalitetssäkring av HVB15.11.2018 06:26Pressmeddelande

Möjligheten att vara på ett Hem för vård eller boende (HVB) kan vara en avgörande faktor i en människas liv. Det är därför viktigt att kvaliteten på omsorgen inte avgörs av vilken utförare som driver HVB-hemmet eller var i landet hemmet ligger. Därför har SIS, Swedish Standards Institute, tillsammans med ett 20-tal aktörer från olika sektorer tagit fram en standard för kvalitetssäkring av HVB, oavsett driftsform, med tydligt brukarfokus.

Inbjudan till seminarium om framtidens transporter12.11.2018 09:09Pressinbjudan

Framtidens teknik utvecklas här, nu och i morgon. Det som varit drömmar och visioner blir realitet i snabb takt. Det är spännande tider. Men hur försäkrar vi oss om att den nya tekniken leder oss mot säkra, mer hållbara och effektiva transportlösningar? SIS, Swedish Standards Institute, och Urban ICT Arena bjuder in till ett kostnadsfritt frukostseminarium om framtidens transporter den 15 november i Stockholm.

Startskott i Sydney för den första visselblåsarstandarden31.10.2018 08:50Pressmeddelande

Den 5 november träffas medlemsländer inom ISO i Sydney för att diskutera upplägget för den allra första globala standarden för visselblåsning, Whistleblowing Management Systems – Guidelines. 45 länder har anmält intresse för att delta i arbetet. Från Sverige kommer Tina Bohlin från SIS, Swedish Standards Institute, att vara med. – Vi kommer att i detalj börja analysera alla viktiga delar inom ett visselblåsarsystem. Jag ser fram emot intressanta diskussioner, säger hon.

Märkning av drivmedel införs med standardiserade symboler8.10.2018 10:03Pressmeddelande

En ny märkning för drivmedel och för nya fordon införs i hela EU. Senast den 12 oktober ska märkningen vara genomförd. Syftet är att underlätta för konsumenterna att välja rätt drivmedel för sitt fordon. Symbolerna för märkningen har tagits fram på uppdrag av EU-kommissionen inom ett europeiskt standardiseringsarbete inom CEN där SIS tillsammans med svenska intressenter representerade Sverige.

Sexleksaker standardiseras – för ökad säkerhet och trygghet4.10.2018 12:28Pressmeddelande

SIS har tillsammans med en rad intressenter startat ett standardiseringsarbete som ska bidra till högre kvalitet och säkerhet på sexleksaker. – En nyligen publicerad studie* visar att incidenterna har ökat bland användare av sexleksaker vilket kan leda till behov av vård samt onödiga samhällskostnader. Detta kan lättare undvikas med hjälp av bättre säkerhetskrav och tydligare konsumentinformation, säger Anna Sjögren, projektledare på SIS, Swedish Standards Institute.