Europeiska socialfonden stöder projektet Framtidens Fordonsverkstad

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) och Framtidens Fordonsverkstad 2.0 är nu på väg mot nya mål. Nyligen fick SFVF klartecken från Europeiska Socialfonden för kompetensutvecklings-projektet Framtidens Fordonsverkstad 2.0 med en total omsättning på drygt 15 miljoner kronor.

Foto SFVF.

- Vår bransch står inför stora utmaningar att behålla och stärka den kompetens vi behöver i fordonsbranschen. Med en förändring av fordonsparken med gas-/el-/hybridfordon ökad digitalisering, ständig uppkoppling, självkörande system och andra förändringar, ställs det nya krav på oss i branschen, säger Bo Ericsson, vd för SFVF.

- Nya yrken och nya arbetsuppgifter uppstår. Det leder till en mer interaktiv och uppkopplad värld, som ritar om kartan för de traditionella fordonsverkstäderna i snabb takt. Gårdagens mekaniker är dagens tekniker. Utmaningarna är fler än vad fordonsverkstädernas någonsin har haft och förmågan att möta behoven av kompetens i branschen är därför helt avgörande, säger Bo Lindman, SFVF:s projektledare.

Syftet med projektet är att genomlysa fordonsverkstädernas övergripande behov av ny och fördjupad kompetens hos medarbetare och chefer, samt tillhandahålla relevanta, skräddarsydda kompetensutvecklingsinsatser inom identifierade fokusområden för att täcka dessa behov i de aktuella regionerna.

Den snabba utvecklingen av våra fordon och omställningen mot gas-, el- och hybridfordon som sker just nu har skapat ett glapp mellan den kunskap som medarbetarna i fordonsverkstäderna har och kompetensbehovet i branschen. Under de närmaste åren kommer detta glapp att öka ytterligare i takt med att allt fler äldre bilar ersätts med nya. Förutom behov av förstärkt kompetens hos de anställda inom de prioriterade kompetensutvecklingsområden som rör elfordon och fordonsrelaterade IT-system, finns också stora behov av ökad kunskap för verkstadscheferna inom verksamhetsutveckling i en allt snabbare föränderlig värld. Det finns även behov av ökad kunskap och insikt om hur man på sikt kan bredda rekryteringsbasen mot nya målgrupper på arbetsmarknaden. Tillgång och efterfrågan på arbetskraft med rätt kompetens påverkas av en könsuppdelad arbetsmarknad, där det idag endast är ca 7% kvinnor som är yrkesaktiva inom det fordonstekniska området.

Projektet drivs och möjliggörs av Sveriges Fordonsverkstäders Förening i samverkan med ett flertal av de ledande fristående verkstadskedjorna, som MECA, Autoexperten, Mekonomen, BDS/ATOY och Speedy Autoservice med flera, samt fria, ägarledda fordonsverkstäder i Skåne-Blekinge, Region Skåne, och privata aktörer med uppdrag och kunskap inom området, sammanfattar Bo Ericsson.

Foto SFVF.