Göteborg & Co ABGöteborg & Co AB

Eurovision för körer kommer till Partille

I augusti blir Partille Arena spelplats för Eurovision Choir där några av Europas bästa körer tävlar. Tävlingen TV-sänds i elva länder och vinnarna utses av en internationell jury och är en del av European Choir Games i Göteborg 3 – 10 augusti.

Eurovision Choir samlar körer från hela Europa. Bilden från 2017 års tävling i Riga. Foto: Reinis Ruditzitis

I sommar kommer en av Europas största och mest spektakulära körfestivaler till Göteborg: European Choir Games. Under drygt en vecka fylls Göteborg av 6 000 körsångare som tävlar, sjunger och underhåller över hela stan. Körer från hela världen konkurrerar i olika musikstilar och kategorier.

- European Choir Games kommer bli en fantastisk upplevelse med konserter både utomhus, i kyrkor och i Partille Arena Alla slags musikstilar och med stort internationellt deltagande av 138 körer från 36 länder, säger Marit Zetterström konsulent på Körcentrum Väst som arrangerar evenemanget tillsammans med Göteborg & Co.

Som publik kommer man kunna besöka såväl gratiskonserter som evenemang med biljettförsäljning. Körerna väljer mellan att delta i eller utom tävlan.

European Choir Games startar den 3 augusti med en invigning i form av Eurovision Choir på Partille Arena. Eurovision Choir är körsångens melodifestival som nu arrangeras för andra gången. Det blir en färgstark resa genom Europa och en rad traditioner, kulturer och musikstilar när elva av Europas bästa amatörkörer tävlar med ett valfritt program. Tävlingen produceras av EBU och sänds i elva länder, bland annat i SVT samma kväll. Biljetterna släpps den 12 april.

Se den vinnande kören 2017 uppträda i Riga

Marit Zetterström, Körcentrum Väst/Kultur i Väst, marit.zetterstrom@kulturivast.se

European Choir Games Gothenburg 2019 projektleds av Göteborg & Co i samverkan med Interkultur och Körcentrum Väst/Kultur i Väst med stöd av Västra Götalandsregionen. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.

Göteborgarnas historiefrågor blir film i samarbete mellan Göteborgs 400-årsjubileum och Göteborgs Stadsmuseum4.6.2019 16:00:00 CESTPressmeddelande

Byggdes Göteborg verkligen i ett träsk? Vem var biskopen i Biskopsgården? Och varför finns det ingen spårvagn nummer 12? Göteborgs 400-årsjubileum tillsammans med Göteborgs Stadsmuseum efterlyser göteborgarnas frågor om Göteborgs historia. Tio frågor får svar i videoserien ”Hur hamnade vi här?” som sänds i sociala medier i höst.