EUs anti-traffickingdag 2020 - kraftsamling!

Fredag 23 oktober står Clarion Hotel Post som värd när Realstars anordnar event i samband med EUs anti-traffickingdag. Nu riktas strålkastarna mot Göteborgs framtida arbete för att vända utvecklingen och skapa nolltolerans mot prostitution och människohandel.

Clarion Hotel Post som värd när Realstars anordnar event i samband med EUs anti-traffickingdag. Fotocred: Sibille Attar

GP:s granskning och polisens rapporter visar att allvarlig brottslighet pågår dagligen genom sexköp, koppleri och människohandel i Göteborg med omnejd. Men vad gör vi för att stoppa prostitution och människohandel. Och hur stärker vi det förebyggande arbetet, ökar skydd för offer och får fler fällande domar i enlighet med EUs anti-traffickingdirektiv? Direktivet har tydliga krav på medlemsländer att verka för att utrota människohandel och frågan omfattas även av de globala hållbarhetsmålen, Agenda 2030.

Under förmiddagen den 23 oktober utbildas hotellets anställda i frågor kring trafficking och hur vi kan hjälpa till att upptäcka och avfärda eventuella brott.

-Vi arbetar med den här frågan eftersom det är viktigt för oss att ta ställning mot trafficking och prostitution. Realstars gör ett fantastiskt arbete med att utbilda oss så att vi kan göra skillnad. Det känns viktigt att vara med att bidra till ett tryggare Göteborg. Säger Sara Lake VD för Clarion Hotel Post.

På eftermiddagen samlas beslutsfattare och yrkesverksamma i Göteborg där man tar avstamp i ett akut nuläge för att täppa till luckor och effektivisera arbetet genom exempelvis innovation och ökat samarbete.

Bland de medverkande är: Erik Nord, chef för polisområde Storgöteborg, Susann Dutt, hållbarhetschef, Hexatronic, Lars Björklund, Granit Management, Michael Verdiccio, Reporter Göteborgs-Posten, Sofia Gärdsfors, vd, Störningsjouren i Göteborg AB, Sara Lake; vd Posthotellet, Magdalena Sundqvist, Ledamot i Kommunfullmäktige (S), Kungsbacka, Nina Miskovsky, Kommunalråd med ansvar för social omsorg, (M) Göteborg, Daniel Bernmar, Kommunalråd (V), Martin Wannholt, Kommunalråd (D), Marina Johansson, Kommunalråd (S), Karolina Mildgrim, Ledamot kommunfullmäktige (KD), Kristina Bergman Alme, Ledamot av kommunfullmäktige (L), Thomas Ahlstrand, Vice chefsåklagare på Internationella åklagarkammaren i Göteborg, Moa Alishba Thaimassage & Spa, Malin Roux Johansson, grundare och generalsekreterare RealStars, Moderator Sarah Britz, chefredaktör tidningen Faktum.

+46 31 61 90 00http://www.clarionpost.se

Hotellet erbjuder ett brett utbud av gastronomiska upplevelser med restaurang Norda där Göteborg möter New York och restaurang VRÅ, där västkusten möter Japan.

I hotellet finner du även Skönhetsfabriken som erbjuder det bästa och senaste inom hälsa och skönhet i ett helhetskoncept med träning, behandlingar, relax & salong.