Eva Burman utsedd till Årets MediaAmazon 2021

Eva Burman, chefredaktör och ansvarig utgivare för tidningarna i Sörmlands Media, tilldelas utmärkelsen Årets MediaAmazon 2021. Priset är ett erkännande för gott och nyskapande journalistiskt ledarskap och delas ut årligen sen 2010 till en kvinnlig medieledare. Årets pris delas ut torsdag 18 november i anslutning till seminariet ”100 år: Demokrati, Medier och Kvinnosak”.

Foto: Mikael Andersson.

Eva Burman och hennes medarbetare står modigt upp för journalistikens uppdrag: att granska. Det har resulterat i prisbelönta publiceringar som både påverkat lokalsamhället och fått internationellt genomslag. Eva Burman har värnat medarbetare, som tvingats verka under stormar av hat och hot. Hon prisas härmed för engagemang och uthållighet i sitt utgivarskap och journalistiska ledarskap,” lyder juryns motivering.

Juryns ledamöter

Cecilia Zadig, juryns ordförande Zadig Media AB, ledarskapsutveckling Kvinnors ledarskap
Christina Jutterström, fd vd SVT, fd chefredaktör Dagens Nyheter samt Expressen.
Kerstin Brunnberg, styrelseledamot Expo, fd vd Sveriges Radio
Maria Ripenberg, journalist Maria Ripenberg Media AB, hedersdoktor Uppsala universitet
Thomas Mattsson, senior advisor Bonnier News, fd chefredaktör Expressen
Anna Lindberg, till 2020 vd och publisher Öst Media, ledamot Mediernas etiknämnd

Årets seminarium uppmärksammar 100 år: Demokrati, Medier och Kvinnosak” genom att sätta dettai ett historiskt ljus. Kvinnor spelade en avgörande roll för demokratins genombrott och Per Svensson, kulturskribent, och Ulrika Knutson, kulturjournalist, talar om då och nu. 100 år senare krisar journalistiken. Sociala medier har i vissa mätningar högre trovärdighet än kvalificerad journalistik. Hur har vi kommit hit? Om det talar Richard Wahlund, professor Handelshögskolan, Stockholm. Lena K Samuelsson, publisher Aftonbladet, tidigare pristagare talar om ”Demokrati, globala techjättar och medier.”

Plats: ABF Stockholm Sandlersalen, Sveavägen 41

Tid: Torsdag 18 november kl 15-17 med efterföljande prisutdelning och mingel.

www.ceciliazadig.se
mobil 070 8848211
cecilia.zadig@gmail.com,

Foto: Mikael Andersson.

Cecilia Zadig

Cecilia Zadig delar ut priset Årets MediaAmazon och erbjuder tjänster inom området KVINNOR OCH LEDARSKAP I UTVECKLING.

Följ Cecilia Zadig

Senaste pressmeddelandena från Cecilia Zadig