Eva Christina Nilsson blir ny stiftsdirektor för Uppsala stift

Den 15 september beslutade stiftsstyrelsen att anställa Eva Christina Nilsson som stiftsdirektor för Uppsala stift.

Stiftsstyrelsens presidium har under sommaren arbetat med rekryteringen av en ny stiftsdirektor som ersättare för Katarina Fägerhall Olofsgård som slutade sin tjänst i juli. I processen har presidiet haft en dialog med flera olika parter i och utanför stiftsorganisationen för att tydliggöra vilka behov stiftsorganisationen har just nu.

- Utifrån det rekryteringsarbetet som presidiet har gjort så föreslog arbetsutskottet stiftsstyrelsen att anställa Eva Christina Nilsson som stiftsdirektor. Vi är mycket glada att få Eva Christina med all sin erfarenhet till stiftsorganisationen, säger Robert Krantz, 1:e vice ordförande i stiftsstyrelsen.

Eva Christina Nilsson arbetar idag som direktor för avdelningen för teologi, mission och rättvisa inom Lutherska världsförbundet, en avdelning som bland annat ägnar sig åt ledarskapsutbildningar och påverkansarbete, teologisk reflektion inom olika områden samt stöd till medlemskyrkornas diakonala arbete.

Tidigare har hon även haft olika chefsroller på Svenska kyrkans nationella nivå samt varit generalsekreterare för Svenska missionsrådet.

Det ska bli spännande att komma till stiftsnivån, min utgångspunkt är att församlingen är kyrkans grund, men jag ser fram emot att bidra till att varje nivå fyller sin funktion på bästa sätt. Det har varit mycket meningsfullt att arbeta med luthersk och ekumenisk samverkan på den globala nivån och jag tar med mig lärdomar från det in i den nya uppgiften, säger Eva Christina Nilsson.

Eva Christina Nilsson tillträder tjänsten den 7 november.

Vid frågor kontakta:

Robert Krantz

robert.krantz@svenskakyrkan.se

Uppsala stift - som tidigare kallades Ärkestiftet - omfattar Hälsingland, Gästrikland och större delen av Uppland. I stiftet bor (2021-12-31) 827 604 personer varav 56,5 procent är medlemmar i Svenska kyrkan.

Uppsala stift är speciellt såtillvida att det har två biskopar, ärkebiskop Antje Jackelén och Karin Johannesson som är biskop i Uppsala stift. Från och med 1 januari 2022 omfattar Uppsala stift sammanlagt 121 församlingar. Flera församlingar kan samverka i ett pastorat. 95 av stiftets församlingar samverkar i 25 pastorat och 26 församlingar är självständiga enheter med egen ekonomi.

Läs mer om Uppsala stifts församlingar och pastorat på Uppsala stifts hemsida.