Eva Fernvall ny ordförande för Inera AB

Ineras ägarråd och årsstämma har valt Eva Fernvall till ny ordförande för Inera AB.

Eva Fernvall är utbildad biomedicinsk analytiker och var tidigare kommunikationsdirektör hos Apoteket AB samt ordförande för Vårdförbundet. Idag är Eva ledamot i ett antal styrelser bland annat styrelserna för Karolinska Universitetssjukhuset och Myndigheten för vård och omsorg. Hon har även lett statens utredning för offentliga e-tjänster.

- Det är ett spännande uppdrag att arbeta med Inera för att digitalisering är en väldigt stor möjlighet för att klara det som är utmaningarna för regioner och kommuner idag. Det som behövs är en ännu bättre nationell samordning och att utveckla de lösningar som hjälper att kommunikation över system och vårdgivargränser kan delas, säger Eva Fernvall.

- Det är centralt för framtiden att vi har system som skapar samma förutsättningar vare sig det handlar om en liten kommun eller stor region och då även utifrån invånarens perspektiv och behov. I slutändan är det varje patient/brukare eller användare som vi ska underlätta vardagen för och bidra till att varje människa får inflytande över sin hälsa och vård, säger Eva Fernvall.

Hela styrelsens sammansättning för kommande verksamhetsår valdes enligt nedan:

• Eva Fernvall, ordförande, extern sakkunnig
  • Nicklas Sandström, vice ordförande, (M), Region Västerbotten
  • Anders Henriksson, vice ordförande (S), Region Kalmar
  • Sara Rudolfsson, ledamot, (S), Olofströms kommun
  • Eva Lindberg, ledamot, (S), Region Gävleborg
  • Daniel Forslund, ledamot, (L), Region Stockholm
  • Johnny Magnusson, ledamot, (M), Region Västra Götaland
  • Fredrik Ahlstedt, ledamot, (M), Uppsala kommun
  • Marie Morell, ledamot, (M), Region Östergötland
  • Tomas Mörtsell, ledamot, (C ), Storumans kommun
  • Marcus Friberg, ledamot, (MP), Helsingborgs stad
  • Ida Legnemark, ledamot, (V), Borås stad
  • Linda Larsson, ledamot, (S), Karlstads kommun
  • Rickard Simonsson, ledamot, SKL Företag AB, Region Örebro län
  • Kristina Sundin Jonsson, ledamot, SKL Företag AB, Skellefteå kommun
  • Lena Dahl, adjungerad, SKL Företag AB

Kontakt:

Lotta Taube, pressansvarig

Telefon: 076-130 33 22, E-post: ann-charlotte.taube@inera.se

Eva Fernvall, ordförande Inera

Inera ägs av SKL, regioner och kommuner. Inera koordinerar och stöttar utveckling för  regioner och kommuner kring digitala lösningar. Exempel på tjänster som regioner valt att samarbeta kring är 1177 Vårdguiden, Vårdhandboken, UMO, e-tjänsten Journalen och Nationell patientöversikt. Samverkan gäller även läkemedelstjänster och säkerhetslösningar. Inera ansvarar för den tekniska infrastrukturen och arkitekturen som är en förutsättning för de nationella tjänsterna.