Eva Fernvall ny ordförande för Inera AB

Ineras ägarråd och årsstämma har valt Eva Fernvall till ny ordförande för Inera AB.

Eva Fernvall är utbildad biomedicinsk analytiker och var tidigare kommunikationsdirektör hos Apoteket AB samt ordförande för Vårdförbundet. Idag är Eva ledamot i ett antal styrelser bland annat styrelserna för Karolinska Universitetssjukhuset och Myndigheten för vård och omsorg. Hon har även lett statens utredning för offentliga e-tjänster.

- Det är ett spännande uppdrag att arbeta med Inera för att digitalisering är en väldigt stor möjlighet för att klara det som är utmaningarna för regioner och kommuner idag. Det som behövs är en ännu bättre nationell samordning och att utveckla de lösningar som hjälper att kommunikation över system och vårdgivargränser kan delas, säger Eva Fernvall.

- Det är centralt för framtiden att vi har system som skapar samma förutsättningar vare sig det handlar om en liten kommun eller stor region och då även utifrån invånarens perspektiv och behov. I slutändan är det varje patient/brukare eller användare som vi ska underlätta vardagen för och bidra till att varje människa får inflytande över sin hälsa och vård, säger Eva Fernvall.

Hela styrelsens sammansättning för kommande verksamhetsår valdes enligt nedan:

• Eva Fernvall, ordförande, extern sakkunnig
  • Nicklas Sandström, vice ordförande, (M), Region Västerbotten
  • Anders Henriksson, vice ordförande (S), Region Kalmar
  • Sara Rudolfsson, ledamot, (S), Olofströms kommun
  • Eva Lindberg, ledamot, (S), Region Gävleborg
  • Daniel Forslund, ledamot, (L), Region Stockholm
  • Johnny Magnusson, ledamot, (M), Region Västra Götaland
  • Fredrik Ahlstedt, ledamot, (M), Uppsala kommun
  • Marie Morell, ledamot, (M), Region Östergötland
  • Tomas Mörtsell, ledamot, (C ), Storumans kommun
  • Marcus Friberg, ledamot, (MP), Helsingborgs stad
  • Ida Legnemark, ledamot, (V), Borås stad
  • Linda Larsson, ledamot, (S), Karlstads kommun
  • Rickard Simonsson, ledamot, SKL Företag AB, Region Örebro län
  • Kristina Sundin Jonsson, ledamot, SKL Företag AB, Skellefteå kommun
  • Lena Dahl, adjungerad, SKL Företag AB

Kontakt:

Lotta Taube, pressansvarig

Telefon: 076-130 33 22, E-post: ann-charlotte.taube@inera.se

Eva Fernvall, ordförande Inera

Inera ägs av SKL, regioner och kommuner. Inera koordinerar och stöttar utveckling för  regioner och kommuner kring digitala lösningar. Exempel på tjänster som regioner valt att samarbeta kring är 1177 Vårdguiden, Vårdhandboken, UMO, e-tjänsten Journalen och Nationell patientöversikt. Samverkan gäller även läkemedelstjänster och säkerhetslösningar. Inera ansvarar för den tekniska infrastrukturen och arkitekturen som är en förutsättning för de nationella tjänsterna.

Samarbetsavtal för tjänstelegitimation uppsagt22.1.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Inera och Försäkringskassan har sagt upp sitt samarbetsavtal kring en gemensam lösning för tjänstelegitimation inom offentlig sektor. - Under arbetets gång har vi sett att behoven från våra kunder ser så pass olika ut att det rimliga är att avbryta arbetet och att var och en fokuserar på att lösa sina frågeställningar på varsitt håll, säger Stefan Olowsson it-direktör på Försäkringskassan. E-identitet för offentlig sektor, Efos, skulle bli en gemensam lösning för tjänstelegitimation för Ineras och Försäkringskassans kunder. Men olika behov och kravbilder gör att man nu säger upp samarbetsavtalet. - Våra kunder inom det statliga området har andra krav jämfört med Ineras kunder som finns inom kommunal och landstingsdriven hälso- och sjukvård. De olika kraven leder till väldigt olika kostnader för tjänsten och därmed är det mer logiskt att vi i stället har två olika driftställen för tjänsten, säger Stefan Olowsson. De myndigheter, kommuner och landsting som skulle börja använda Efos får n

1177 Vårdguiden som app14.1.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Nu finns 1177 Vårdguiden att ladda ner som app. Syftet med appen är att förenkla för invånare att nå 1177 Vårdguidens olika tjänster. Den finns tillgänglig via App Store och Google Play. Appen är utvecklad i ett samarbete mellan Inera, som äger 1177 Vårdguiden, och Region Stockholm. Den första versionen består av en startsida med genvägar till 1177.se och till 1177 Vårdguidens e-tjänster och möjlighet att ringa 1177 Vårdguiden på telefon. Det finns även genvägar för att nå sin journal och läkemedelstjänster. Appen är en del av Ineras arbete med Första linjens digitala vård. Det arbetet har ett särskilt fokus på hur digitala lösningar kan bidra till att möta behovet att ta emot och vägleda patienten, allt från invånare som har en ny medicinsk frågeställning till invånare med kroniska hälsoproblem. Samtliga regioner i Sverige har ställt sig bakom en målbild för utvecklingen inom första linjens vård. Syftet är att öka tillgängligheten till rätt information och rätt vård, erbjuda flera kan