Eva Hamilton ny ledamot i Dramatens styrelse

Eva Hamilton invaldes i dag den 26 april som styrelseledamot vid Dramatens årsstämma.

Eva Hamilton ersätter Carina Brorman och Qaisar Mahmood som lämnar styrelsen.  Resterande styrelseledamöter omvaldes vid årsstämman, med Daniel Sachs som ordförande.  Eva Hamilton är journalist, tidigare verkställande direktör för Sveriges Television (2006-2014) och hedersdoktor vid Mittuniversitetet.  Eva Hamilton sitter också i styrelserna för Lindex, LKAB, Fortum, Nexiko och IVA.

Dramatens styrelse:
Daniel Sachs, ordförande
Pontus Braunerhjelm , ledamot
Sara Danius, ledamot
Eva Hamilton, ledamot
Gunvor Kronman, ledamot
Tasso Stafilidis , ledamot

Rebecka Hemse och Kjäll Åkerblom är arbetstagarrepresentanter i styrelsen, utsedda av Teaterförbundet.

Kungliga Dramatiska Teatern AB ägs till 100 procent av svenska staten. Dramaten drivs som ett statligt aktiebolag som leds av en styrelse utsedd av regeringen. Eirik Stub ø är teaterchef och VD. Mikael Brännvall är vice VD.

Psykologiforskaren Armita Golkar gör Performance Lecture om våra rädslor14.6.2018 11:59Pressmeddelande

Rädsla är en förutsättning för att överleva. Rädsla kan också hindra oss att leva. Var kommer rädslan ifrån? Och hur påverkas vi av den? Detta är några av de frågor som psykologiforskaren Armita Golkar reder ut i den tredje föreställningen i Dramatens och Nobel Centers serie Performance Lecture. För regi står Alexander Mørk-Eidem. Premiär på Lilla scenen den 11 september.

The 2018 Bergman Festival: Six premieres at the Royal Dramatic Theatre, nine guest performances and three dance works18.5.2018 14:52Pressmeddelande

On August 23, the fourth Ingmar Bergman International Theatre Festival opens at the Royal Dramatic Theatre (Dramaten), offering eleven days of guest performances from countries that include Iran, Germany, the Netherlands, Norway, Austria, Brazil, France and Belgium. Six new Dramaten productions will premiere during the festival, a screening of Jane Magnusson's forthcoming film, Ingmar Bergman: A Year, a Life. When the festival ends on September 2, more than 200 visiting actors, directors and theatre technicians will have convened on the national stage in more than 50 productions, discussions, workshops and film screenings.