Eva Röse och Jonas Karlsson tillbaka på Dramaten i vår

En premiär och en nypremiär kompletterar Dramatens vårrepertoar: Frun från havet i regi av Sofia Jupither med Eva Röse i huvudrollen och publiksuccén Rickard III i regi av Stefan Larsson med Jonas Karlsson i titelrollen. Biljettsläpp i morgon, fredag 6 januari.

Om Frun från havet :

För varje val vi gör i livet, väljer vi samtidigt bort något annat. Men tänk om vi får chansen att välja om? Eva Röse återvänder till Dramaten som Ellida i Ibsens klassiker Frun från havet. En berättelse om livskriser, livsval och oavslutade kapitel.

Fyrvaktardottern Ellida har gift sig med änklingen Wangel, en omtänksam läkare, och flyttat in hos honom och hans nästan vuxna döttrar i en småstad. Men Ellida har svårt att hitta sin roll i familjen och känner sig kvävd av småstadslivet. Hon badar i fjorden men längtar efter havet, efter frihet, efter den hon en gång var. Och kanske längtar hon efter mannen hon en gång älskade – han som efter en kort och häftig förälskelse försvann ut på det vida havet.

I Ibsens Frun från havet ställs frågorna om de stora livsvalen på sin spets.

Regissören Sofia Jupither har tidigare haft stora framgångar med Ibsen-uppsättningar som Gengångare på Stockholms Stadsteater 2010, som också visades på SVT, och Lille Eyolf som blev en stor succé på Nationaltheatret i Oslo 2014. Nu sätter hon upp en kraftfull gestaltning av en kvinnas livskris. Eva Röse är tillbaka på Dramaten för första gången sedan De oskyldiga 2013.

Sofia Jupither har arbetat på de största teatrarna i Norden och har regisserat urpremiärer av såväl Lars Norén ( Skalv ochFragmente på Folkteatern i Göteborg) som Jon Fosse ( Svevn på Nationatheatret i Oslo). Hon har också regisserat opera, senast Salome på Kungliga Operan. Vintern 2016/2017 är hon aktuell med Mio min Mio på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. 2014 tilldelades hon Svenska Dagbladets Thaliapris.

I rollerna Eva Röse, Magnus Roosmann, Alexander Salzberger, Andreas T Olsson, Johan Holmberg, Rakel Benér Gajdusek m fl
Regi Sofia Jupither
Översättning Klas Östergren
Scenografi och kostym Erlend Birkeland
Ljus Ellen Ruge

Premiär 4 maj, Lilla scenen

Om Rickard III:

Han är manipulativ, mordisk och maktgalen. Och man bara älskar honom! Den 9 april får Stefan Larssons hyllade uppsättning av Shakespeares Rickard III nypremiär på Stora scenen. I titelrollen som den manipulative och charmige mördaren ser vi som tidigare Jonas Karlsson.

”Det är utsökt koreografi och skådespeleri i ljuv förening”  Expressen
"Jonas Karlsson en förtrollande Rickard"  SvD
”Spelet är lika återhållet som imponerande”  DN

I rollerna Jonas Karlsson, Björn Granath, Rebecka Hemse, Erik Ehn, Ingela Olsson, Irene Lindh, Otto Hargne, Torkel Petersson, Reuben Sallmander
Regi Stefan Larsson
Översättning Lars Huldén
Scenografi   Rufus Didwisz us
Kostym Nina Sandström
Ljus Jenny André
Peruk och mask EvaMaria Holm Veronica Liljeblad

Nypremiär 9 april, Stora scenen

Christina Bjerkander
christina.bjerkander@dramaten.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.