Evangeliskt lutherska kyrkan i Bayern besöker Skara stift

Lördag 18 juni förnyas samarbetsavtalet mellan Evangeliskt lutherska kyrkan i Bayern och Skara stift. Det görs i samband med en gudstjänst i Skara domkyrka då biskop Heinrich Bedford-Strohm från Evangeliskt lutherska kyrkan i Bayern predikar och bland andra biskop Åke Bonnier medverkar.
Biskop Heinrich Bedford-Strohm från Evangeliskt lutherska kyrkan i Bayern predikar i Skara domkyrka lördag 18 juni 10.00. Foto: ELKB/Rost

Skara stift har en vänkyrka i den Evangeliskt lutherska kyrkan i Bayern (ELKB). Nu är det dags att förnya samarbetsavtalet och det kommer att göras under högtidliga former i Skara domkyrka vid en gudstjänst lördag 18 juni klockan 10:00.

Gudstjänsten är öppen för alla. Biskop Heinrich Bedford-Strohm från ELKB predikar och Skara stifts biskop Åke Bonnier medverkar. Det blir mycket sång och musik och även information om samarbetet mellan ELKB och Skara stift.

Både Svenska kyrkan och ELKB är medlemmar i Lutherska världsförbundet och avsikten är att fortsätta odla en gemenskap på olika sätt, ge varandra stöd och lära av varandra. Kyrkorna verkar i jämförbara sammanhang med har olika organisation och arbetssätt. Kyrkorna strävar efter att hitta samverkan för att möta utmaningar som kyrkorna står inför i sina respektive sammanhang och tillsammans stödja och hjälpa varandra i uppdraget att vara kyrka.

I samarbetsavtalet fastställs bland annat att kyrkorna ska fortsätta med utbytesprogrammet inriktat på ungdomsarbete och kyrkomusik och att kyrkorna ska fortsätta mötas regelbundet på olika sätt. Dels genom att biskoparna möts, dels genom möten mellan andra medarbetare och medlemmar i stift och församlingar.

-Det nya avtalet förstärker redan goda relationer med kyrkan i Bayern genom ett nytt fokus på utbyte för ungdomar och kyrkomusik, säger Urban Jorméus, internationell sekreterare för Skara stift om det nya avtalet.

Gudstjänsten avslutar ett besök som pågår 16-18 juni. Under dagarna ska kyrkorna bland annat samtala om viktiga aktuella frågor såsom kriget i Ukraina och kyrkornas arbete med flyktingar i Europa och klimatkrisen.