Evelina först ut som lärlingsanställd frisör

Evelina Serenius är den första gymnasieeleven i Falun med en lärlingsanställning som frisör. Evelina kombinerar sina studier på Praktiska Falun med att arbeta på Salongen i Hedemora under sin gymnasieutbildning.

Evelina Serenius går på Praktiska Falun och är lärlingsanställd frisörelev på Salongen i Hedemora.

Evelina Serenius går årskurs ett på yrkesgymnasiet Praktiska Falun. Hon är den första eleven på skolans hantverksprogram med inriktning frisör som fått en lärlingsanställning som kommer att stäcka sig fram till studenten.

– Om man är engagerad och vill lära sig mycket så finns chansen att bli lärlingsanställd redan i ettan. Fördelen är att jag kan skapa min egen kundkrets redan nu. Det betyder mycket för mig att jag har fått den här möjligheten på Salongen i Hedemora, säger Evelina Serenius.

Lön under gymnasieutbildningen

Som lärlingsanställd kan eleven få hälften av sin utbildningstid på ett företag. En lärlingsanställning sker utöver gymnasieskolans schemalagda APL-tid och kan löpa under hela utbildningstiden. Skillnaden mot APL är att eleven får lön enligt avtal och kan räkna av arbetstiden på företaget från sin framtida traineetid. På så sätt förkortas tiden för eleven att bli färdigutbildad frisör.

– Vi har sedan tidigare elever på fordonsprogrammet på bygg- och anläggningsprogrammet som är lärlingsanställda. Det som är unikt med Evelina är att lärlingsanställningen startat redan under årskurs ett. Det är roligt att ett företag vill satsa på en elev så tidigt i utbildningen, säger Linnéa Fahlström, rektor på Praktiska i Falun.

Lärlingsanställning bra både för eleven och företaget

Att som elev bli anställd och avlönad redan under gymnasieutbildningen är en fördel både för företaget och eleven. Det ger företaget möjlighet att lära känna och utbilda en framtida kollega och det bidrar till att höja kompetensen av framtidens arbetskraft. Eleven lär sig att ta ansvar, blir en del av en arbetsgrupp och ingår i verksamhetens ordinarie planering.

– Många företag tycker det är svårt att hitta hantverksutbildad personal. En lärlingsanställning gynnar både företaget, eleven och framtidens kompetensförsörjning. Jag hoppas att fler företag får upp ögonen för den här möjligheten och hör av sig till oss på Praktiska Gymnasiet. Vi har elever som är intresserade av lärlingsanställning inom många olika yrken, säger Linnéa Fahlström.

För mer information om lärlingsutbildning på Praktiska Falun, kontakta rektor Linnéa Fahlström.

Fakta: Praktiska Falun
Gymnasiet har följande yrkesinriktade program: bygg och anläggning, el och energi, fordon och transport, hantverk med inriktning frisör, naturbruk, VVS och fastighet samt introduktionsprogramet.

Adolf Fredriks kyrkogata 2

08 7944200http://www.academedia.se

Praktiska Gymnasiet består av totalt 33 yrkesinriktade gymnasieskolor. Skolorna erbjuder tillsammans 13 olika program, cirka 40 inriktningar och mer än 100 yrkesutgångar där man varvar teori med praktik i form av APL, lärlingsplatser och lärlingsanställningar i nära samarbete med näringslivet.

Praktiska Gymnasiet är en del av AcadeMedia.