Eventet ”Vi är här nu” besöktes av över 500 nyanlända för att träffa framtida arbetsgivare.

Eventet har genomförts en gång tidigare, även då som ett samarbete mellan Just Arrived och PS Occasion. Då var det på Centralstationen i Stockholm, och initierades som en följd av flyktingsituationen 2015.

– Efter invasionen i Ukraina tog sig många till Sverige och behovet att skapa jobb dök upp lika tydligt som år 2015. Utmaningen för personerna som kommer är bland annat att få in en fot i arbetslivet. Men marknaden ser ofta förbi personer som saknar nätverk och inte talar svenska, det ville vi ändra på med detta event genom att sätta arbetsgivare och arbetssökande i samma rum. Svenska arbetsgivare efterfrågar mycket av den kompetens som vår målgrupp har och därför skapade eventet värde direkt, säger Leo Sjökvist, marknadschef på Just Arrived.

Under den eftermiddag som eventet hölls kom över 500 personer in genom dörrarna för att få bygga upp sitt nätverk och träffa potentiella arbetsgivare. Företag på plats var Choice Hotels, Bolt, Foodora, Devoteam, Sellpy, Netlight och Welcome House som en del av Stockholm Stad.

– Det vi på PS Occasion brinner för är möten mellan människor, och att skapa genomslagskraftiga kommunikationskoncept som fyller behov för en hållbar framtid. ”Vi är här nu” är ett tydligt exempel på det, där vi kunde använda vår kompetens för att skapa värde. För oss är hållbarhet i alla aspekter en viktig del av vårt arbete och vi var glada över att få möjlighet att återuppta konceptet igen. Den höga andelen besökare är ett tydligt bevis på att den här insatsen behövs för att skapa riktiga chanser till arbete för människor som behöver det, säger Anna Pesula, Hållbarhetschef på PS Occasion.

Om Just Arrived:

Just Arrived grundades i samband med flyktingkrisen 2015. Idén grundar sig i att all ny kompetens som kommer till Sverige är av stort värde. Sedan dess har vi träffat tusentals talanger från hela världen som kommit till Sverige av vitt skilda anledningar. Vi är experter på att validera och matcha dessa individer med progressiva företag. Vi fortsätter arbeta enligt vår övertygelse att det är viktigt för både individ och samhälle att vi lyckas ta vara på människors talang och ambitioner.

Om PS Occasion:

PS Occasion är ett av Sveriges största bolag inom brand experience. Bolaget har cirka 55 engagerade medarbetare och jobbar med bolag som till exempel KPMG, Telia, EQT, Tink, och Coca-Cola. Eventen genomfördes som en del av bolagets hållbarhetsarbete, genom ett pro bono samarbete med Just Arrived.

Senaste pressmeddelandena från Just Arrived