Xinhua Silk Road Information Service

Evergrande samarbetar med världsledande bilindustriföretag för att stärka sin NEV-utveckling

Evergrande New Energy Automobile Group signs a strategic agreement on vehicle R&D and design with German auto engineering and technology firms FEV Group, EDAG and IVA Group as well as Austria's AVL and Canada's Magna in Shenzhen, south China, Sept. 25.

BEIJING -- Kinas fastighetskonglomerat China Evergrande Group har gått ihop med världens fem ledande bilindustri- och teknikföretag för att ytterligare optimera sin industrikedjelayout inom området av nya energifordon (NEV).

På onsdag tecknade Gruppens bildotterbolag Evergrande New Energy Automobile Group ett strategiskt avtal med tyska bilindustri - och teknikföretag FEV Group, EDAG och IVA Group samt österrikiska AVL och kanadensiska Magna.

Flytten markerade fastighetstitans aggressiva ambition att bli världens största NEV-företag inom de kommande tre till fem åren och att uppnå produktion och försäljning av fem miljoner fordon på tio år.

Enligt avtalet kommer Evergrande att samarbeta med de fem biljättarna för att gemensamt utveckla 15 nya bilmodeller, som täcker ett komplett sortiment av produkttyper inklusive toppklass, ultra lyxiga, lyxiga, exklusiva, bekväma och klassiska modeller.

Insiders trodde att detta strategiska samarbete, som återspeglar Evergrandes koncept av "Stor strategi, stort mål, stort mönster, stor positionering och stor layout" inom biltillverkning, inte bara betraktas som en viktig milstolpe för Evergrande och Kina, utan också av epokegörande betydelse i historien om världens bilindustri.

Efter att ha utnyttjat marknaden för energibilar förra året har Evergrande träffat en rad affärer med europeiska företag för att öka sin utveckling av NEV-produkter.

I januari i år samarbetade Evergrande med det svenska superbilmärket Koenigsegg för att utveckla kärntekniken i världens bästa lyxiga bilar. I juli bildade företaget ett joint venture med det tyska bildrivkraftverkföretag för gemensamt att producera elektriska drivlinjesystem och i september erhöll företaget immateriella rättigheter för chassiarkitekturen 3.0 för världens bästa nya lastbilar från tyska bildelleverantörer BENTELER och FEV Group.

För närvarande har Evergrande ett antal bilproduktionsbaser i Kina med antagandet av världens bästa produktionsutrustning- och processer, vilket skapar en stark garanti för massproduktion av hela sortimentet av sina "Hengchi" bilprodukter.

Med huvudkontor i den södra kinesiska staden Shenzhen översteg Evergrandes nettovinst 70 miljarder RMB för 2018.

Press Contact:
Gao Jingyan