Evert Taube till minne

11.8.2016 07:00 | Stiftelsen Skansen

Taubedagen på Skansen är en heldag i Evert Taubes anda med sång, musik och dans. Under dagen bjuds på blåskorkester, körsång, Visans vänners trubadurer, tangolektioner och festkonsert på Sollidenscenen med bl a Arja Saijonmaa, CajsaStina Åkerström och Kjell Lönnå.

Evert Taube. Foto: Jacob Forsell.

10.00 – 11.30 Blås Kajsa blås
Danderyds blåsorkester under ledning av Michael Ullgren. Huvudentren/Spegeldammen

12.00 – 13.00 Så länge hjärtat kan slå
Taubekören under ledning av Kaya Ålander och med ackompanjemang på dragspel av Rolf Bergström. Seglora kyrka

12.00 – 14.00 Viskonsert
Konsert med trubadurer från Visans Vänner, koordinator Tobbe Ljunglöf. Ordenshuset Brofästet

12.45 - 14.00 ”Tango Taube”
Lär dig dansa tango med danslärare Peter Kleinwichs och Erik Ivonens tango-orkester. Bollnästorget

14.15 – 15 Hej mina lustiga bröder
Samlingsmusik inför festkonserten på Sollidenscenen. Danderyds blåsorkester under ledning av Michael Ullgren,Sollidenplanen

15.00 – 16.30 Festkonsert på Sollidenscenen
Kjell Lönnå leder programmet med Taubevisor och allsång med några av landets främsta musiker. Arja Saijonmaa, CajsaStina Åkerström, Östen med resten, Sundsvalls kammarkör och Vincent Hashmi. Kapellmästare: Anders Ekdahl, Sollidenscenen
I samarbete med Taubesällskapet.

Evert Taube. Foto: Jacob Forsell.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Restaurang Biologi öppnar i Biologiska muséet14.8.2017 07:00Pressmeddelande

Biologi är läran om livet och ingenting kan passa bättre som utgångspunkt för en restaurang med höga ambitioner. För att arbeta hållbart och medvetet med det som vi lever av - mat och dryck - krävs kunskap om biologi. Biologi är också namnet på den nya restaurangen i Biologiska muséet på Djurgården. Den kommer att vara öppen för abonnerade sällskap och event och är ett samarbete mellan Skansen och traktör KC Wallberg från Restauration Gubbhyllan på Skansen.