Evert Taube till minne

Taubedagen på Skansen är en heldag i Evert Taubes anda med sång, musik och dans. Under dagen bjuds på blåskorkester, körsång, Visans vänners trubadurer, tangolektioner och festkonsert på Sollidenscenen med bl a Arja Saijonmaa, CajsaStina Åkerström och Kjell Lönnå.

Evert Taube. Foto: Jacob Forsell.

10.00 – 11.30 Blås Kajsa blås
Danderyds blåsorkester under ledning av Michael Ullgren. Huvudentren/Spegeldammen

12.00 – 13.00 Så länge hjärtat kan slå
Taubekören under ledning av Kaya Ålander och med ackompanjemang på dragspel av Rolf Bergström. Seglora kyrka

12.00 – 14.00 Viskonsert
Konsert med trubadurer från Visans Vänner, koordinator Tobbe Ljunglöf. Ordenshuset Brofästet

12.45 - 14.00 ”Tango Taube”
Lär dig dansa tango med danslärare Peter Kleinwichs och Erik Ivonens tango-orkester. Bollnästorget

14.15 – 15 Hej mina lustiga bröder
Samlingsmusik inför festkonserten på Sollidenscenen. Danderyds blåsorkester under ledning av Michael Ullgren,Sollidenplanen

15.00 – 16.30 Festkonsert på Sollidenscenen
Kjell Lönnå leder programmet med Taubevisor och allsång med några av landets främsta musiker. Arja Saijonmaa, CajsaStina Åkerström, Östen med resten, Sundsvalls kammarkör och Vincent Hashmi. Kapellmästare: Anders Ekdahl, Sollidenscenen
I samarbete med Taubesällskapet.

Evert Taube. Foto: Jacob Forsell.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Pressinbjudan: Skandinaviens främsta besöksmål - med fler besökare än kinesiska muren. Var är vi?19.10.2017 15:14Pressmeddelande

45 aktörer på Djurgården har under ett år arbetat för att tillsammans stärka Skandinaviens främsta besöksmål. Det har resulterat i ett koncept som presenteras den 27 oktober av bland andra Björn Ulvaeus, som investerat själ, hjärta och resurser på Djurgården och Stockholm. Möt honom och andra aktörer från Djurgårdens restauranger, museer, nöjen mm.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.