IKEA

EverydayExperiments.com: SPACE10 och IKEA i nya digitala experiment kring teknik-integritet i hemmet   

Dela
En virtuell kompis som varnar dig för teknik som tränger sig på, ljudbubblor som skapar tysta utrymmen och produkter som själva berättar hur de tillverkats. SPACE10 och IKEAs Everyday Experiments utforskar en vardag där avancerad teknik kan göra oss såväl mer uppkopplade som mer skyddade.
Everyday Experiments syftar till att utforska teknikens roll i hemmet och hur den kan bidra till att göra vardagen bättre.
Everyday Experiments syftar till att utforska teknikens roll i hemmet och hur den kan bidra till att göra vardagen bättre.

I dag, onsdagen den 26 majsläpper SPACE10 och IKEA nya digitala experiment på EverydayExperiments.com med fokus på temat Privacy & Trust. Alla samarbetspartners fick i uppdrag att föreställa sig hur meningsfulla relationer med teknik i vardagen kan se ut, samtidigt som människor behåller en känsla av frihet, integritet och tillit till sitt eget hem.  

- Under det senaste året har tekniken haft en allt mer integrerad roll för att hålla oss nära våra familjer, vårt arbete och våra hobbyer. Ibland har vi känt oss aktiverade av teknik, andra gånger har det känts svårt att fly. På IKEA handlar hemmet om att sätta människor först. Genom att släppa in teknologi i våra hem har vi velat utforska hur teknik kan vara en del av vår vardag, samtidigt som vi ser till att vi fortfarande känner oss trygga och fria i våra rum hemma. Det är viktigt för IKEA att vi våra försök att hålla bättre kontakt med människor genom teknik, lägger stor vikt vid integritet och att bevara gränserna mellan offentligt och privat, säger Fredrik Axén, Digital Manager Core Business Franchise, Inter IKEA Systems B.V.  

Everyday Experiments syftar till att utforska teknikens roll i hemmet och hur den kan bidra till att göra vardagen bättre. Experimenten genomförs av några av världens mest innovativa design- och teknikstudios och fokuserar på AI, maskininlärning, augmentedreality och spatial intelligens.  

I have read and understood the terms ofconditions är kanske den vanligaste frasen på Internet, men tänk om vi kunde ha en virtuell kompis som kunde varna oss när vår data delades utan tillstånd? Eller om allt som kopplades upp på vårt wifi realiserades i augmented reality som varelser och karaktärer som bor i vårt hus. Vad händer om vi kunde skapa bubblor som stänger ute ljud och buller, som vi fritt kunde lägga till, dra in och utvidga - för att värna om vår integritet och skapa ett tystare personligt utrymme? Vad händer om objekten du äger kan dela hela sin historik om hur de tillverkats? 

De nya experimenten syftar till att skapa en öppenhet i vår egen användning av teknik och till och med hjälpa oss att skydda oss från den.  

- Karaktären hos rumslig databehandling är att använda data för att skapa kontextuella och meningsfulla upplevelser. Men det är i sig knutet till avkänning, lagring och tillämpning av personlig information och genomgripande närvaro. Hur ser vi till att hemmet även fortsättningsvis kan kännas fritt, säkert och fullt av respekt för vår integritet samtidigt som vi tillåter oss att leka med och njuta av teknik i våra hem? Säger Georgina McDonald, Lead Design Producer på SPACE10. 

Genom en rad olika projekt med ett antal framåtblickande samarbetspartners strävar SPACE10 och IKEA efter att utveckla innovativa lösningar för morgondagen genom att skapa diskussioner och utmana konventioner genom nya samarbeten mellan olika teknik-aktörer.   


Några
 av experimenten: 

Sound Bubbles by Yuri Suzuki 
Sound Bubbles would allow you to construct silent zones of privacy within the home using spatial audio. Now, more than ever, we find ourselves using the home for a myriad of activities. A living room becomes an office; a kitchen becomes a call center. Such a constant presence of activity challenges our sense of privacy, not only regarding personal space but also sound. Using a tablet, the experiment envisions that you can scan your room and create a zone of localised silence in any given area.

Chain of Traceability by Field.io  
Combining blockchain technology with augmented reality to create digital twins of everyday objects, Chain of Traceability would let you visualise product knowledge in an entirely new dimension. By registering a household object on the blockchain, details about its production journey, components, materials and carbon footprint could be securely stored and shared. This would also allow people to make more informed choices when buying, selling, or discarding the object at hand.  

Digital Buddy by Field.io  
Digital Buddy would leverage artificial intelligence and augmented reality to create a 3D avatar to help protect your interests and privacy online. As third parties control more and more of our lives online, Digital Buddy would be a permanent companion – an entity independent of any brand or platform – performing with your best interest in mind. Someone to act as an advisor, providing guidance and breaking down the many complexities that come with living in an increasingly digital world.   

Invisible Roommates by Nicole He + Eran Hilleli 
Invisible Roommates is an augmented reality application that would visualize how the devices in your home interacted with one another. The application would make use of existing technology to portray the different devices connected to your network as little living characters, playfully illustrating how these pieces of technology communicate and making it easier for you to understand what is happening in your home.  


The new Privacy + Trust series will launch on the Everyday Experiments platform on 26 May. The website will continuously shift and grow 
to  showcase technological and innovative design experiments that spark new ways of looking at the spaces we live in. 

 

OM SPACE10  
SPACE10 är ett forsknings- och designlaboratorium som syftar till att skapa en bättre vardag för människor och planeten. SPACE10 stöds av och är dedikerat varumärket IKEA. SPACE10 är en oberoende aktör som är tänkt att ge varumärket IKEA ett utifrånperspektiv. SPACE10 ska hitta nya möjligheter, informations-strategier, bygga nya partnerskap och utforma lösningar för att skapa en bättre vardag för såväl människor som planeten. 

OM FIELD.SYSTEMS 
FIELD.SYSTEMS är en kreativ studio verksam i London och Berlin. Som konstnärer, formgivare och konsulter utforskar de den närmaste framtiden och hur tekniken förändrar vårt sätt att leva  detta genom att arbeta med kod och data, rörlig bild och interaktion, plastiska och rumsliga upplevelser. 

OM YURI SUZUKI 
Yuri Suzuki är en upplevelse- och ljuddesigner som verkar där installation, interaktion och produktdesign skär varandra. Han anslöt sig till Pentagram som partner 2018. Hans arbete omfattar ljud, musik, installationer, produktdesign, art direction, utbildning och samtida konst för en rad kunder över hela världen. 

OM NICOLE HE + ERAN HILLELI 
Nicole He är en oberoende spelutvecklare och kreativ tekniker baserad i Brooklyn, New York, som tidigare arbetat på Google Creative Lab och som outreachlead  Kickstarter. Hon är också adjungerad fakultetsmedlem på ITP vid NYU. Eran Hilleli är konstnär och animationschef på Hornet, art director på Klang Games, lektor på Bezalel academy of art and design och med-grundare av Iorama Studio. 

Bilder

Everyday Experiments syftar till att utforska teknikens roll i hemmet och hur den kan bidra till att göra vardagen bättre.
Everyday Experiments syftar till att utforska teknikens roll i hemmet och hur den kan bidra till att göra vardagen bättre.
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Om

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 164 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

 

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

IKEA lanserar UTSÅDD – nyheter för hemmets husdjur21.3.2024 12:07:56 CET | Pressmeddelande

Nu lanserar IKEA de lekfulla husdjursprodukterna UTSÅDD, som har utvecklats i samarbete med veterinärer, experter på husdjursprodukter och en krävande panel av katter och hundar. Med UTSÅDD vill IKEA förenkla och förgylla livet hemma med husdjur, genom att erbjuda produkter som är lätta att rengöra, tål att användas dagligen och som sömlöst smälter in i hemmet. UTSÅDD säljs på IKEA.se från 21 mars och IKEA Malmö varuhus från 1 april.

IKEA hyllar 60- och 70-talens kreativitet och flower power genom den fjärde lanseringen av kollektionen Nytillverkad12.3.2024 11:00:15 CET | Pressmeddelande

IKEA fortsätter att ta fram älskad design från sitt arkiv, och förbättrar dem för dagens och morgondagens behov. Den fjärde utgåvan av kollektionen Nytillverkad är ännu en blinkning till det förflutna och hyllar 60- och 70-talens anda av flower power, djärvhet och kreativitet. Denna lansering av Nytillverkad kommer att finnas tillgänglig på IKEA i slutet av mars 2024.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye