EVRY ASA: Fortsatt omsättningstillväxt och kraftigt förbättrad marginal jämfört med föregående år

(Fornebu den 1 november 2017) EVRY rapporterade en ökad omsättning samt ökade marginaler för det tredje kvartalet 2017 jämfört med samma kvartal föregående år. Företaget har upplevt positiv intäktstillväxt inom alla affärssegment under tredje kvartalet 2017 och de förbättrade marginalerna är resultatet av en effektiv affärsmodell och genomförandet av alla strategiska åtgärder som har inletts de senaste kvartalen.

EVRYs omsättning tredje kvartalet 2017 uppgick till 2,917 miljoner NOK, en organisk ökning med 2,6 % jämfört med tredje kvartalet 2016. Den ökade omsättningen är resultatet av en omsättningstillväxt inom alla affärsområden, med EVRY Sverige som främsta motor.

Den justerade EBITA-marginalen var 14,0 % under tredje kvartalet 2017, jämfört med 12,1 % under tredje kvartalet 2016.

— Vi är glada att kunna tillkännage såväl en resultatökning som ökade marginaler under tredje kvartalet 2017 jämfört med samma kvartal förra året. Detta är det femte året i rad som EVRY uppvisar organisk tillväxt av rörelseresultatet, säger Björn Ivroth, koncernchef för EVRY.

Efterfrågan på de tjänster som EVRY tillhandahåller för den finansiella sektorn ökar, och EVRY ser även en växande efterfrågan och ett ökat behov av tjänster kopplade till digitalisering och automatisering i den offentliga sektorn och hälso- och sjukvården.

— Vi är glada över att se att både de större bankerna och nystartade företag inom finansiella tjänster väljer EVRY som leverantör. Vi hjälper våra kunder i alla branscher att införa nästa generations IT-lösningar med hjälp av kognitiva tekniker för kundcenter och andra tvärfunktionella tjänster. I dagsläget har vi ett växande team med mer än 60 engagerade medarbetare som arbetar inom det kognitiva området, säger Ivroth.

Finansiella nyckeltal för tredje kvartalet 2017

• Totala intäkter på 2,917 miljoner NOK under tredje kvartalet 2017, att jämföra med 2,841 miljoner NOK under tredje kvartalet 2016. Efter justering för valutaeffekter motsvarar detta en organisk tillväxt på 2,6 % (0,8 % under tredje kvartalet 2016).
  • Justerad EBITA ökade med 18,7 % till 408 miljoner NOK under tredje kvartalet 2017 (344 miljoner NOK under tredje kvartalet 2016), vilket motsvarar en EBITA-marginal på 14,0 % (12,1 % under tredje kvartalet 2016).
  • Kassagenereringen för de senaste tolv månaderna (LTM) per den 30 september 2017 slutade på 84,1 %, en minskning med 19,1 procentenheter jämfört med LTM-kassagenereringen per den 30 september 2016.
  • Orderstocken är fortsatt stark med 17,9 miljoner NOK per den 30 september 2017.

För investerarfrågor:

Frank Stangnes, Head of Group Treasury and Investor Relations, +47 47453275

För mediafrågor:

Unni Strømstad, EVP Communications and Marketing, + 47 97753453

EVRY är ett ledande nordiskt IT-tjänst- och programvarubolag med mer än 10 000 kunder i både privat och offentlig sektor. Mer än fem miljoner människor i de nordiska länderna använder dagligen lösningar som levereras av EVRY. Genom en stark lokal närvaro med djup teknisk och affärsmässig insikt är EVRY en drivande kraft för kundens innovation och förnyelse. EVRY hade 2016 en omsättning på NOK 12,2 miljarder och cirka 8500 medarbetare i nio länder. Huvudkontoret ligger i Fornebu utanför Oslo och aktien är noterad på Oslobörsens huvudlista.

Mer innovation och bättre tjänster för digitala anställda hos SpareBank 112.11.2018 12:00Pressmeddelande

(Oslo den 12 november 2018) SpareBank 1 Alliansens nya samarbete med EVRY i samband med digitala arbetsplatstjänster är avsett att möjliggöra mer innovation och bättre service för anställda. Under det nya fyraåriga avtalet kommer EVRY att tillhandahålla server- och klientoperationstjänster detta inkluderar alternativ för bankerna i Alliansen att få tillgång till tjänster som beredskapslösningar och offentliga och privata molntjänster.