EVRY ingår avsiktsförklaring om köp av Samlink för att stärka sin position i den finska bankmarknaden

Digitaliseringen och den snabba ändringen i kundbeteende, liksom ökade regulatoriska krav omformar bankvärlden. Banker behöver påskynda moderniseringen av sina bankplattformar och att vara snabbare till marknaden med användarvänliga och personaliserade banktjänster.

Gartner förutspår att den finska bankmarknaden för IT-tjänster och mjukvara kommer växa med i genomsnitt 5,9 procent per år, från 627 miljoner euro under 2016 till 798 miljoner euro under 2020. Tillsammans kommer EVRY och Samlink vara i en starkare position för att expandera EVRYs marknadsledande lösningar i denna snabbt växande marknad. Ett partnerskap med Samlink skulle expandera EVRY’s unika pool av fintech experter med 370 medarbetare med djupgående IT-kunskaper för att betjäna den finska bankmarknden.

"Genom en grundlig process av att välja en kärnbankslösning som ytterligare skulle stärka vår konkurrenskraft, har vi utvärderat alla ledande teknologileverantörer, och bedömt EVRY som marknadens ledande alternativ. Efter att ha utvärderat Samlinks strategiska möjligheter, har vi kommit fram till att ett partnerskap med EVRY skulle vara den rätta strategiska lösningen framöver. Att förena EVRY och Samlink skulle ge bättre kapacitet och kostnadsdelning på en nordisk nivå, något som kommer alla kunder tillgodo. Bankerna skulle också få tillgång till en innovativ partner med strategiskt designtänkande för att skapa bättre kundupplevelser", säger Pasi Kämär styrelseordförande i Samlink.

"Vår ambition är att skapa digitala föredelar för våra kunder genom att leverera relevanta, kundorienterade och konkurrenskraftiga lösningar. Samlink har starka relationer med sina kunder och har ingående kunskap om den finska bankmarknaden. Tillsammans med Samlink skulle EVRY stäkra sin position som ledande leverantör av kärnbankslösningar till nordiska banker samt öka närvaron i Finland, en marknad vi ser som väldigt attraktiv, säger Björn Ivroth, CEO i EVRY.

Kundcentriska lösningar
EVRY och Samlink är upptagna av att erbjuda högkvalitativa tjänster och avancerade digitala lösningar till både existerande och nya kunder. En kundcentrisk kärnbankslösning gör det möjligt för banker att agera snabbare på ändringar, och att vara mer agila i att ta värdeökande tjänster till marknaden.

"EVRY har omfattande erfarenhet av att drifta, utveckla och förvalta stora affärskritiska IT-system. Tillsammans kommer vi kunna leverera branschledande lösningar till finska banker, inom områden som kärnbank- och betalningslösningar. Med vår samlade branschkunskap kommer vi kunna vidareutveckla relationerna med kunder i den finska bankmarknaden. Resultatet är lösningar som är mer kostnadseffektiva och kundcentriska", säger Pentti Unkuri, CEO i Samlink.

"EVRYs nya kärnbanklösning och långsiktiga avtal med många nordiska banker och har gett oss en solid bas som nu också finska banker kan dra nytta av. Denna investering i Finland skulle ge oss en starkare närvaro i hela Norden, med fler än 200 banker på kundlistan, och 1600 anställda med ingående teknologi- och domänexpertis inom bank- och finansmarknaden", säger Wiljar Nesse, koncerndirektör i Financial Services.

Om avsiktsförklaringen
EVRY har tecknat en avsiktsförklaring med Oy Samlink Ab om att köpa alla aktier i företaget och är i exklusiva diskussioner. Ett slutligt avtal är villkorat av att få nödvändigt godkännande av konkurrensmyndigheten och andra normala villkor. Samlink ägs för närvarande av 50 banker, och dess största aktieägare är den finska Sparbanksgruppen (Säästöpankkiryhmä), Aktia Pankki Oyj, Oma Säästöpankki Oyj, Handelsbanken, Posti Group Oyj och POP Bank-gruppen (POP Pankki-ryhmä).
Avsiktsförklaringen omattar inte dottersällskapen PP-Laskenta Oy och Project-IT Oy.

Kontaktpersoner:
Björn Ivroth, CEO EVRY, Tel: +47 06500
Geir Remman, VP Corporate Communications, EVRY, Tel: +47 970 550 17
Pasi Kämäri, Styrelseordförande i Samlink, Tel: +358 500 688 222

EVRY är ett av Nordens ledande IT- företag med stark lokal och regional närvaro i 50 nordiska städer. Genom rådgivning, teknik och lösningar bidrar EVRY till utvecklingen av det framtida informationssamhället, och på så sätt skapar värde till förmån för sina kunder och samhället. EVRY kombinerar djup branschkunskap och teknisk kompetens med en lokal leveransmodell och internationell styrka. EVRY har cirka 8.600 anställda, företaget arbetar målinriktat med att bevisa att nordiska kunder drivs bäst av dem som förstår nordiska verksamheten från insidan. EVRY har en årlig omsättning på närmare 13 miljarder norska kronor.

Om Samlink
Samlink-koncernen består av tre företag: Oy Samlink Ab, Paikallispankkien PP-Laskenta Oy och Project-IT Oy. Oy Samlink Ab (Samlink) är en erfaren leverantör av tjänster och avancerade IT-lösningar för finansektorn i Finland. Vi skapar kostnadseffektivitet och stöttar tillväxt och utveckling av våra kunders verksamhet med hjälp av informationsteknologi. Samlink har runt 370 anställda med bred erfarenhet av informationsteknologi och av lösningar för privatkundsmarknaden. Omsättningen 2016 var på över 92 M€. Bland våra största kunder är den finske Sparebanksgruppen, Handelsbanken Finland, Oma Säästöpankki och POP Bank-gruppen. www.samlink.fi

EVRY ASA: Fortsatt omsättningstillväxt och kraftigt förbättrad marginal jämfört med föregående år1.11.2017 11:25Pressmeddelande

(Fornebu den 1 november 2017) EVRY rapporterade en ökad omsättning samt ökade marginaler för det tredje kvartalet 2017 jämfört med samma kvartal föregående år. Företaget har upplevt positiv intäktstillväxt inom alla affärssegment under tredje kvartalet 2017 och de förbättrade marginalerna är resultatet av en effektiv affärsmodell och genomförandet av alla strategiska åtgärder som har inletts de senaste kvartalen.