EVRY inleder nytt partnerskap med Bankgirot

(Stockholm, 23. november 2018) Bankgirots nya samarbete med EVRY omfattar outsourcing av IT-driften. Partnerskapet är avsett att möjliggöra en dynamisk leveransorganisation och en modernisering av den tekniska infrastrukturen.

Affären innebär att EVRY tar ansvar för plattformshanteringen och tillhandahåller tjänster som möter upp Bankgirots leverans av säkra och effektiva betalningar.

"Vi är glada att Bankgirot har visat oss förtroende för att ingå avtalet. Bankgirot har en stark position på betalmarknaden i Sverige och detta avtal gör det möjligt för oss att tillsammans intensifiera arbetet med att effektivisera plattformsdriften”, säger Per Hove, CEO för EVRY.

Bankgirot har i snart 60 år garanterat och digitaliserat den svenska betalmarknaden och förmedlar dagligen omkring sex miljoner betalningar värda 68 miljarder kronor. Bolaget har tidigare utvecklat många framgångsrika finansiella tjänster som autogiro, e-faktura och ”Betalningar i realtid” (BIR) som möjliggör Swish.

”Med EVRY får vi en partner med djup teknisk och affärsmässig insikt som kan bidra starkt, när det gäller kvalitet och effektivitet”. Det säger Jeanette Jäger, vd Bankgirot.

Kontraktet med Bankgirot har vunnits i stark internationell konkurrens, vilket visar att EVRY har hög kompetens och konkurrenskraftiga lösningar som möter kundernas krav på att effektivisera samhällsviktig betalningsinfrastruktur.

Avtalet har ett totalt värde cirka 700 miljoner kronor och gäller för en period om 7 år från och med den 10. December 2018. Dessutom har Bankgirot möjlighet att förlänga avtalet med ytterligare 2 + 2 år. Avtalet med Bankgirot innebär också att 30-tal medarbetare kommer erbjudas anställning hos EVRY.

För frågor, kontakta:
Geir Remman, VP Group Communications, +47 97055017

EVRY är ett ledande nordiskt IT-tjänst- och programvarubolag med mer än 10 000 kunder i både privat och offentlig sektor. Mer än fem miljoner människor i de nordiska länderna använder dagligen lösningar som levereras av EVRY. Genom en stark lokal närvaro med djup teknisk och affärsmässig insikt är EVRY en drivande kraft för kundens innovation och förnyelse. EVRY hade 2017 en omsättning på NOK 12,6 miljarder och cirka 8 500 medarbetare i nio länder. Huvudkontoret ligger i Fornebu utanför Oslo och aktien är noterad på Oslobörsens huvudlista. www.evry.com.

Om Bankgirot
Bankgirot är Sveriges mest erfarna fintech-bolag. Vi är ett svenskt clearinghus med snart 60 års erfarenhet av att leverera marknadsledande finansiell infrastruktur. Varje dag strömmar 6 miljoner transaktioner eller 68 miljarder kronor genom Bankgirots betalningssystem. Våra 240 medarbetare utvecklar Bankgirosystemet, Betalningar i realtid och PKI Services. Bankgirots system möjliggör bland annat Swish, Autogiro och elektronisk identifiering. Vi garanterar och digitaliserar den svenska betalmarknaden med tillstånd från Finansinspektionen.

EVRY är ett ledande nordiskt IT-tjänst- och programvarubolag med mer än 10 000 kunder i både privat och offentlig sektor. Mer än fem miljoner människor i de nordiska länderna använder dagligen lösningar som levereras av EVRY. Genom en stark lokal närvaro med djup teknisk och affärsmässig insikt är EVRY en drivande kraft för kundens innovation och förnyelse. EVRY hade 2016 en omsättning på NOK 12,2 miljarder och cirka 8500 medarbetare i nio länder. Huvudkontoret ligger i Fornebu utanför Oslo och aktien är noterad på Oslobörsens huvudlista.

Mer innovation och bättre tjänster för digitala anställda hos SpareBank 112.11.2018 12:00Pressmeddelande

(Oslo den 12 november 2018) SpareBank 1 Alliansens nya samarbete med EVRY i samband med digitala arbetsplatstjänster är avsett att möjliggöra mer innovation och bättre service för anställda. Under det nya fyraåriga avtalet kommer EVRY att tillhandahålla server- och klientoperationstjänster detta inkluderar alternativ för bankerna i Alliansen att få tillgång till tjänster som beredskapslösningar och offentliga och privata molntjänster.