EVRY lanserar molntjänster lokalt i Norden med global räckvidd

(Stockholm den 21 september 2016) EVRY lanserar nya, innovativa molnlösningar baserade på IBM Softlayer som erbjuder global kapacitet och säker datalagring i Norden. Detta koncept är helt unikt, gör det möjligt för företag att bli mer konkurrenskraftiga och flexibla, och ger dem möjlighet att påskynda sin digitala transformation på en säker lösning.

Det är nästan ett år sedan EVRY och IBM ingick ett strategiskt partnerskap. EVRY accelererar den pågående moderniseringen av infrastrukturtjänster och gör betydande investeringar i både teknik och expertis för att erbjuda kunder de bästa marknadsledande molnlösningarna.

Som en del av denna transformation investerar EVRY mer än 500 miljoner norska kronor för att utveckla de bästa molnbaserade infrastrukturlösningarna i Norden. EVRYs kunder kommer för första gången att få tillgång till hybrida molnlösningar som bygger på IBM:s Softlayer-plattform, som görs tillgänglig i EVRYs datacenter i Oslo. EVRYs kunder kommer också kunna dra nytta av en flexibel infrastruktur och vara mer proaktiva och se till verksamhetens behov i sitt digitaliseringsarbete.

"EVRYs ambition är att vara marknadsledande i Norden, och en marknadsledande infrastruktur är absolut nödvändigt om vi ska kunna nå detta mål. Vi valde IBM som global tjänsteleverantör och dess leveransmodell som grund för vår infrastrukturverksamhet. För våra kunder innebär det en snabbare tid till marknad för nya molnbaserade tjänster och tillgång till ledande plattformar för infrastruktur. Detta strategiska steg gör att EVRY kan vara en mer kundfokuserad organisation som främst levererar tjänster högre upp i värdekedjan och lösningar som bygger på ledande teknologi ", kommenterar Björn Ivroth, koncernchef på EVRY.
"Vårt partnerskap visar hur IBM: s expertis, teknik och tjänster kan hjälpa EVRY att anpassa sig till nya marknadsförutsättningar och möjligheter. Det ger också EVRY en flexibel och skalbar infrastruktur som stöttar den löpande driften", säger Martin Jetter, Senior Vice President, IBM Global Technology Services.
Den officiella invigningen som arrangeras av IBM äger rum i veckan med Norges näringslivsminister Jan Tore Sanner, SVP Robert LeBlanc från IBM, och koncernchef Björn Ivroth från EVRY som huvudtalare.

Publika och privata molnlösningar
EVRYs kunder kan välja mellan publika och privata molntjänster. EVRY har utformat en unik privat molntjänst som ger kunderna större bredd och flexibilitet än publika molntjänster för de kunder som har höga säkerhetskrav och behov av säker datalagring i Norden.
Plattformen ger kunderna möjlighet att bygga egna privata moln som säkerställer en optimal användning av fördelarna med molntjänster. Transformationen av kunder till det nya konceptet är nu i full gång.

EVRY ska leverera molntjänster till Telenor i Norden
De nya avtalen mellan Telenor och EVRY inkluderar dedikerade molnlösningar, infrastruktur- och datacentertjänster för att stötta Telenors digitala transformation.
Enligt avtalet ska EVRY leverera en innovativ infrastruktur med dedikerade molnlösningar som kan kombineras med globala offentliga molnlösningar. Konceptet ger en hög grad av flexibilitet, säkerhet och skalbarhet både vad gäller teknik och kostnader.
EVRY har levererat IT-tjänster till Telenors norska organisationen i många år. I det nya avtalet har omfattningen utökats och omfattar även Telenor i Sverige.
EVRYs datacenter är i världsklass när det gäller säkerhet och miljövänlighet. Datacentret använder hälften så mycket energi som traditionella datacenter tack vare ett helt nytt och innovativt luftkylningssystem i samband med moderna, virtuella och energieffektiva servrar.

EVRY ASA: Fortsatt omsättningstillväxt och kraftigt förbättrad marginal jämfört med föregående år1.11.2017 11:25Pressmeddelande

(Fornebu den 1 november 2017) EVRY rapporterade en ökad omsättning samt ökade marginaler för det tredje kvartalet 2017 jämfört med samma kvartal föregående år. Företaget har upplevt positiv intäktstillväxt inom alla affärssegment under tredje kvartalet 2017 och de förbättrade marginalerna är resultatet av en effektiv affärsmodell och genomförandet av alla strategiska åtgärder som har inletts de senaste kvartalen.