EVRY levererar digitaliserat löne- och personalsystem till Riksdagsförvaltningen

(Stockholm 30 maj 2016) EVRY har tecknat ett femårigt avtal med Riksdagsförvaltningen som omfattar leverans och införande av EVRYs löne- och personalsystem Primula. Med det nya systemet förväntas det löne- och personaladministrativa arbetet effektiviseras när fler uppgifter kan integreras och hanteras digitalt av medarbetare och chefer.

Riksdagsförvaltningen är administratör av det nya löne- och personalsystemet och kommer även att serva Justitieombudsmannen (JO) med stöd och support av Primula. Genom avtalet ersätter Riksdagsförvaltningen sitt befintliga personalsystem Palasso med EVRYs statliga erbjudande för löne- och personalsystem.

Riksdagsförvaltningen har, inklusive ledamöter, cirka 1 080 personer som omfattas av det nya systemet.

”Vi är i uppstarten av projektet men av det vi sett framstår Primula som ett mycket flexibelt system. Vid införande och systembyte är lönefunktionerna prioriterade men vi räknar också med att Primula direkt ska kunna ge anställda, chefer och medarbetare, ett bättre stöd i de löne- och personaladministrativa processerna”, säger biträdande personalchef Stefan Samuelsson, Riksdagsförvaltningen.

”Riksdagsförvaltningen är en unik och relativt komplex verksamhet som både omfattar vanliga medarbetare och riksdagsledamöter. Det ställer i sin tur höga krav på såväl säkerhet och tillgänglighet som möjligheterna till utveckling och uppföljning. Att löne- och personaladministrativa processer för riksdagsledamöter och Riksdagsförvaltningens medarbetare nu ryms inom Primula är givetvis en framgång och ett uppdrag som väger tungt”, säger Fredrik Almén, Sverigechef EVRY.

”EVRYs satsning inom den offentliga sektorn fortsätter och vi arbetar hela tiden med målet att utveckla moderna lösningar som möter våra kunders krav på kostnadseffektivitet, produktivitet och tillgänglighet”, säger Almén.

”Med Primula ser vi att flera processer kan integreras när uppgifter kan hanteras digitalt av medarbetare och chefer. Uppgifter om medarbetarnas anställningar och personalkostnader ska vara enkelt och säkert tillgängliga när behoven uppstår. I arbetet med att införa Primula ser vi också fördelen med att de projektledare vi jobbar med har egen erfarenhet av att ha arbetat med löne- och personalsystem, vi pratar samma språk”, avslutar Stefan Samuelsson, Riksdagsförvaltningen.

Avtalet är femårigt och tecknas inom det ramavtal EVRY har med Ekonomistyrningsverket (ESV). Det nya avtalet har ett ordervärde om 6,1 MSEK och inkluderar licenser, tjänster och drift av Primula.