EVRY och Aktia Bank i Finland ingår avtal om korttjänster på 150 miljoner kronor

(Stockholm, 2. oktober 2017) EVRY har ingått avtal med den finska banken Aktia om leverans av hela värdekedjan för kortbetalning. Som en del av avtalet kommer EVRY leverera virtuella bank- och kreditkort till Aktias digitala plånbok, Aktia Wallet.

Christer Jonsson, SVP Card, Financial Services EVRY.

Avtalet, som sträcker sig över fem år, har vunnits i stark konkurrens från andra teknologileverantörer. EVRY skall leverera allt från fysiska bank- och kreditkort till digitala kortbetalningar och tillhörande tjänster som kortadministration, auktorisationsprocesser, transaktionsövervakning och säkerhetslösningar som upptäcker och förebygger bedrägeriförsök.

Genom avtalet kommer EVRY stödja Aktias satsning på virtuella betalkort i mobiltelefoner. Med Aktias digitala plånbok, Aktia Wallet, kan bankens kunder göra snabba, enkla och säkra digitala betalningar via olika enheter och kanaler - online, i mobil-appar och kontaktlöst i butik.

EVRYs kortlösningar används redan av över 100 kortutgivare i Skandinavien och Storbritannien. Aktia Bank blir en av de första kunderna som tar i bruk EVRYs nya programvara för digitalisering av kort i mobila enheter. Kortet kommer att utfärdas i realtid, så att kunderna omedelbart kan betala med mobiltelefonen i betalningsterminaler som är öppna för kontaktlös betalning runtom i världen.

– Aktia förbättrar kontinuerligt sina finansiella tjänster, produkter och tillgängligheten för dessa. Vi behöver därför en samarbetspartner som ligger i framkant av utvecklingen inom kort- och betalningslösningar och erbjuder innovativa och stabila tjänster. Vi arbetar hårt för att erbjuda nya lösningar som förenklar kundernas vardagsekonomi, och samarbetet med EVRY kommer bidra till att påskynda denna utveckling. Bredden i EVRYs leveranser gör att vi endast behöver förhålla oss till en samarbetspartner på kortområdet, säger Anton Tulikoura, Director Loans and Cards i Aktia Bank.

– Aktia är en mycket viktig kund för EVRY, och vi är stolta över den förnyade tilliten. Vi utökar nu vårt befintliga samarbete med Aktia med ökad fokus på nya och innovativa tjänster. Betalning ska vara enkelt, snabbt och säkert. Detta avtal kommer förenkla Aktias arbete och ge bankens kunder precis detta. Digitaliseringen och nya aktörer i marknaden ställer stadigt strängare krav till personifierade och kundanpassade lösningar. Här ska vi bidra med vår spetskompetens och skapa digitala fördelar för Aktia, säger Christer Jonsson SVP Card i EVRY Financial Services.

– EVRY har genom många år upparbetat en unik position som samarbetspartner till banksektorn. Detta avtal stärker vår position i den finska marknaden, som är strategiskt viktig för oss. Avtalet med Aktia är en bekräftelse på att vårt erbjudande är attraktivt, och vi ser fram emot ett fortsatt gott samarbete under de kommande åren, säger Wiljar Nesse, EVP EVRY Financial Services.

EVRY har marknadens mest kompletta tjänsteportfölj på kortområdet, och står för leveranser till fler än 100 kortutgivare i 12 länder. EVRY hanterar upp till 250 korttransaktioner i sekunden och levererar cirka 25 miljoner kort om året. EVRY övervakar årligen över en miljard korttransaktioner från hela världen för att upptäcka och förebygga bedrägeriförsök.

Kontaktpersoner
Viola Hellström, VP Communications Financial Services, EVRY, tel: + 46 73 708 1727
Anton Tulikoura, Director Loans and Cards, Aktia Bank, tel: +358 40 731 3901

Om Aktia
Aktia erbjuder ett brett urval av lösningar inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Koncernens geografiska verksamhetsområde ligger på den finländska kusten, i huvudstadsregionen och tillväxtcentra i inlandet. Aktias cirka 380 000 kunder betjänas av drygt 1000 medarbetare fördelat på 45 kontor och via internet- och telefonkanaler.

Christer Jonsson, SVP Card, Financial Services EVRY.
Wiljar Nesse, EVP Financial Services EVRY.

EVRY är ett ledande nordiskt IT-tjänst- och programvarubolag med mer än 10 000 kunder i både privat och offentlig sektor. Mer än fem miljoner människor i de nordiska länderna använder dagligen lösningar som levereras av EVRY. Genom en stark lokal närvaro med djup teknisk och affärsmässig insikt är EVRY en drivande kraft för kundens innovation och förnyelse. EVRY hade 2016 en omsättning på NOK 12,2 miljarder och cirka 8 500 medarbetare i nio länder. Huvudkontoret ligger i Fornebu utanför Oslo och aktien är noterad på Oslobörsens huvudlista. www.evry.com.

EVRY stärker sin satsning på molntjänster och ingår samarbete med Amazon14.12.2016 09:00Pressmeddelande

(Oslo den 14 december 2016) EVRY stärker sitt fokus på molntjänster och ingår i ett samarbete med Amazon Web Services (AWS) för att kunna leverera AWS Cloud till sina över 10.000 kunder i nio länder. Enligt färska siffror från IDC kommer offentliga molntjänster växa med nästan 19% årligen under de kommande fem åren. Företag letar därför nu efter en pålitlig partner som kan förflytta deras traditionella IT-miljöer till molnbaserade lösningar och säkerställa en framgångsrik digital omvandling.