EVRY och G&D ingår partnerskap om mobila betalningslösningar

(Stockholm, 19.10.2016) EVRY har tecknat ett partneravtal med Giesecke & Devrient (G&D), ett ledande internationellt teknologiföretag, om innovativa mobila betalningslösningar. Partnerskapet innebär att EVRY tillhandahåller säkra och användarvänliga mobila betalningar till banker och deras kunder, så att man kan betala med "kortet i mobilen" överallt där det finns en kontaktlös betalningsterminal.

Wiljar Nesse, EVP Financial Services, EVRY

"EVRY är mycket glada över att ha ingått detta partnerskap med G&D. Vår ambition är att nyttja vår omfattande expertis inom bank genom att kombinera den med betalningsteknologier- och lösningar i världsklass. G&Ds molnbaserade lösningar för kontaktlös betalning ses på som trendsättare inom detta område", säger Wiljar Nesse, koncerndirektör för Financial Services i EVRY.

"Utvecklingen inom mobila betalningar går snabbt. Som partner till både nationella och internationella banker, är det viktigt för oss att våra lösningar baseras på industristandarder och etablerad infrastruktur. Vår filosofi är att utveckla nya tjänster i samarbete med bankerna och deras kunder. Användarvänlig innovation som ger större kostnadseffektivitet och en bättre bankupplevelse tack vare säkra och lättanvända lösningar, är viktigt för oss", fortsätter Wiljar.

EVRY betjänar 150 banker i Norden, Baltikum, Storbritannien och Irland. En bank i Norden har redan lanserat den nya mobila betalningstjänsten, och flera andra banker är på väg att lansera lösningen.

G&D är nummer ett inom digitala betalningslösningar, med mer än 100 implementeringar över hela världen. Förutom mobil betalningsteknologi, kommer EVRY också ha tillgång till G&D’s världsledande chip- och teknologiprodukter.

"Vi är mycket nöjda över att samarbeta med EVRY, som är ledande inom sin bransch i Norden. Genom att kombinera sina egna kortlösningar med vår mobila betalningslösning Convego CloudPay, kommer EVRY vara väl positionerade för att erbjuda mångsidiga mobila betalningstjänster med en kontaktlös och säker "tap & pay"-betalning, säger Edgar Salib, Group Senior Vice President och ansvarig för Financial Institutions i G&D.

EVRY är en av de mest kompletta leverantörerna av mobila betalningslösningar på marknaden, med ett erbjudande som sträcker sig från mobila plånböcker och utgivning av kort i mobilen, till kortadministrationssystem och molnbaserade lösningar. EVRYs mobila betalningsplattform stödjer standarder som Visa och MasterCard. Dessutom har EVRY en integrationsplattform för andra mobilbetalningslösningar.

Viola Hellström VP Communications, EVRY, tel: + 46 73 708 1727

Kay Laudien, Acting Head of Corporate Communications, Giesecke & Devrient, Kay.Laudien@gi-de.com, tel. +49 89 4119 1166

Om Giesecke & Devrient

Giesecke & Devrient (G&D) är en internationellt ledande teknologileverantör med huvudkontor i München, Tyskland. Koncernen, som grundades 1852, har en arbetsstyrka på ca. 11 400 anställda och hade en omsättning på cirka 2 milliarder euro under räkenskapsåret 2015. 58 dotterbolag och joint ventures i 31 länder säkerställer närhet till kunder över hela världen.

G&D utvecklar, producerar och distribuerar produkter och lösningar inom betalningsområdet, kommunikationssäkerhet och identitetshantering. G&D är teknologiledandeinom dessa områden och har en stark marknadsposition. Koncernens kunder består i huvudsak av centralbanker och kommersiella banker, mobiloperatörer, företag och myndigheter. För mer information, se http://www.gi-de.com.

Wiljar Nesse, EVP Financial Services, EVRY