EVRY och GSN i Nederländerna ingår ett strategiskt avtal om kontantautomater

(Oslo, 4. juli 2018) EVRY har ingått ett slutgiltigt avtal med Geldservice Nederland B.V (GSN), ett joint venture av de tre största bankerna i Nederländerna. Avtalet för leverans av automattjänster (ATM) sträcker sig över fem år och representerar ett kontraktsvärde på över NOK 500 miljoner kronor.

Genom detta partnerskap kommer EVRY att tillhandahålla transaktionshanteringstjänster baserat på sin ATM-plattform och modern teknologi som förbättrar GSNs förmåga att driva en effektiv och pålitlig tjänst i Nederländerna.

GSN är ett joint venture mellan ABN AMRO Bank, ING Bank och Rabobank. GSNs nuvarande övergripande fokus är behandling och distribution av kontanter i Nederländerna. När de nya tjänsterna är implementerade kommer GSN emellertid att ansvara för alla bankrelaterade tjänster som erbjuds av bankerna, med ett direkt mål att säkerställa framtida tillgänglighet, tillgång och trygghet för kontanter i Nederländerna på ett effektivt sätt.

"De senaste åren har användningen av kontanter minskat i Nederländerna, men kontanter förblir avgörande under överskådlig framtid. Vi är glada att arbeta tillsammans med EVRY för att leverera på vår vision om att kontanter fortfarande är tillgängliga för alla", säger Geert Eikelboom, VD för GSN. "EVRYs kompetens och erfarenhet kommer att spela en viktig roll för att förverkliga denna vision och leverera ett optimerat, säkert nätverk i Nederländerna, även i ett utmanande sammanhang i ett samhälle där pengar används mindre och mindre."

"Vi ser ett ökat intresse hos banker över hela Europa för att minska kostnaderna för att hantera pengar samtidigt som de förbättrar sina tjänster och ger kunderna större bekvämlighet. GSN har som mål att säkerställa att kontanter är tillgängligt och hanteras kostnadseffektivt så att konsumenterna och företag kan ta ut och sätta in kontanter på ett säkert sätt. EVRY är en av de få leverantörerna i världen som erbjuder en ATM-pooling lösning och vi är glada över att GSN har gett oss förtroende genom att ingå detta avtal ", säger Björn Ivroth, VD för EVRY.

EVRY erbjuder ett brett spektrum av automater baserat på en leverantörsoberoende mjukvara. Företagets tjänster är fullt integrerade med nationella och internationella kortnätverk, som Visa, Mastercard, American Express och Diners Club International. EVRY har lång erfarenhet av att arbeta i en digitalt mogen marknad och är marknadsledande på hantering av bankomater i Norden. EVRY hanterar och levererar idag tjänster för insättnings- och uttagsautomater för cirka 80 procent av den skandinaviska marknaden och i 11 länder i Europa.

Om avtalet
EVRY kommer att använda sin nordiska kompetens och kapacitet för att leverera programvara, transaktionshantering och drift av kontantautomaterna. Avtalet har vunnits i stark konkurrens från globala leverantörer. Kontraktet sträcker sig över fem år med möjlighet till förlängning under ytterligare tre år och representerar ett uppskattat kontraktsvärde på över 500 miljoner kronor under de första fem åren.

Kontaktpersoner:
Viola Hellström, VP Communications, Financial Services EVRY, tel: + 46 73 708 1727
Julius van Dongen, Edelman Communications, GSN, julius.vandongen@edelman.com

Om GSN
GSN har sedan 2011 ansvarat för insamling, kontanthantering, bearbetning och distribution av mynt och sedlar på uppdrag av företagets grundare (ABN AMRO Bank, ING och Rabobank). För att möta framtida krav är nästa logiska steg en förlängning av detta samarbete som innefattar ansvaret för hela nätverket av kontantautomater för de tre bankerna och på vägnar av andra kunder som vill dra nytta av dessa tjänster.

Målet med detta samarbete är att upprätthålla ett optimalt och säkert nätverk av kontantautomater för framtiden. Detta innebär att säkra god tillgång av sedlar på ett säkert och rimligt sätt, även i tider med fallande användning.

I början av 2019 kommer GSN starta migreringen av ATM-nätverket i Nederländerna. I slutet av 2020 kommer ett optimerat nationellt nätverk av kontantautomater att vara i drift, för att säkerställa att kontanter också är trygga, tillgängliga och hanteras på ett kostnadseffektivt sätt på lång sikt.

EVRY är ett ledande nordiskt IT-tjänst- och programvarubolag med mer än 10 000 kunder i både privat och offentlig sektor. Mer än fem miljoner människor i de nordiska länderna använder dagligen lösningar som levereras av EVRY. Genom en stark lokal närvaro med djup teknisk och affärsmässig insikt är EVRY en drivande kraft för kundens innovation och förnyelse. EVRY hade 2017 en omsättning på NOK 12,6 miljarder och cirka 8 500 medarbetare i nio länder. Huvudkontoret ligger i Fornebu utanför Oslo och aktien är noterad på Oslobörsens huvudlista.

Landkreditt Bank och EVRY utökar samarbetet6.2.2018 07:30Pressmeddelande

Landkreditt Bank ingår ett nytt avtal med EVRY om leverans av banklösningar. Avtalet sträcker sig över fem år och har ett värde av 150 millioner norska kronor. Som ett led i avtalet ska EVRY leverera nästa generation kärnbank- och betalningslösningar. Avtalet omfattar också ytterligare förbättringar av självbetjäning och automatisering inom låne- och kreditområdet för bankens person- och lantbrukskunder.